رئیس مرکز علوم انسانی پژوهشگاه جامعه المصطفی:ایران پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی

شنبه ۲۳ اردیبهشت – ۰۴:۳۹:۱۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رئیس مرکز علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی ایران را پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی دانست .
 به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک افضلی با اشاره به اینکه ابعاد مختلف انسانی در علومی مانند فقه، کلام و فلسفه مورد مطالعه قرار می گیرد ، گفت: تنها علمی قدرت بررسی ابعاد معرفت شناسی و هستی شناسی را در انسان دارد که از مبانی و اصول اسلامی سرچشمه گرفته باشد.
 وی افزود: علوم انسانی اسلامی ترکیب وصفی وابسته به صفت انسان است و متمایز از ایدئولوژی های غربی و مادیگرایانه تعریف می شود . با بهره گیری از آموزه های دینی و اسلامی می توان سعادت و تکامل انسان را تضمین کرد .
حجت الاسلام ملک افضلی تولید علوم انسانی اسلامی را پلی برای رسیدن انسان به سعادت دانست و اظهار کرد:  اگر علمی با تاسی از آموزه های قرآنی تولید شده باشد، بر تمام زوایای زندگی بشری اشراف دارد چرا که قرآن همه ابعاد زندگی انسان را با اعجاز، کنایه و آیات نمایان کرده است .
 رئیس مرکز علوم انسانی پژوهشگاه جامعه المصطفی، دستورات و موازین قرآنی را از مهمترین پایه های علوم انسانی اسلامی خواند و ادامه داد: تمام دانشمندان اسلامی باید آموزه های قرآنی را مبنای تولید دانش خود در علوم مختلف انسان اعم از اقتصاد، حقوق ، روانشناسی،جامعه شناسی و تاریخ  قرار دهند.
 وی یادآور شد : آیات الهی می تواند منشا مسائل مختلف علوم انسانی باشد، بدون آنکه ضرورت یک اندیشمند علوم انسانی برای تحقیق  و بهره گیری از آن لازم باشد.
حجت الاسلام ملک افضلی با تاکید بر اینکه آراسته کردن علوم انسانی فعلی به آیات قرآن به معنی علوم انسانی اسلامی نیست؛ خاطر نشان کرد: توجیح کردن گزاره های علوم انسانی غربی با رنگ و لعاب دادن آموزه های دینی به معنی پذیرش علوم انسانی فعلی است.
رئیس مرکز علوم انسانی پژوهشگاه جامعه المصطفی عنوان کرد: خواستگاه علوم انسانی اصیل مکتب اسلام است، بنابر این به جای درج آیات قرآن در علوم انسانی فعلی باید به دنبال تاسیس علوم انسانی اسلامی باشیم.
 وی با اشاره به رویکردهای مختلف علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام تصریح کرد: در حال حاضر زمینه تاسیس علوم انسانی اسلامی در کشور مهیا است . می توان گفت جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهایی که مدعی پیشرفت هستند، برای تولید علوم انسانی اسلامی پیشتاز بوده است.
حجت الاسلام ملک افضلی بهره گیری از علوم دانشمندان مختلف را سنت پیامبر اسلام (ص) خواند و افزود: اهیمت هر دانش به محتوای آن است نه به تولید کننده آن؛ بنابراین تاسیس علوم انسانی اسلامی به معنی نادیده گرفتن دست آوردهای بشری در زمینه های علوم انسانی نیست.
وی در بیان توسعه و ترویج علوم انسانی اسلامی بیان کرد: تولید علوم انسانی یک عمل واحد و مجزا نیست، بلکه نیازمند فرهنگ سازی عمومی، مطالبه مردم ، پشتوانی حاکمیت و تاسیس یک نهاد ویژه دولتی است که در صورت مفقود بودن هر کدام از این ها بحث علوم انسانی اسلامی از کتابخانه ها فراتر نخواهد رفت .

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۲۱۶۳۹۱۴۹۶۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.