رئیسی: افتتاح راه‌آهن خاوران با همت و تلاش دولت سیزدهم به سرانجام رسید

رئیس جمهور مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد-خاوران را به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز افتتاح کرد.

رئیسی: افتتاح راه‌آهن خاوران با همت و تلاش دولت سیزدهم به سرانجام رسید

به گزارش ممتاز نیوز، سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان‌شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ساله به سرانجام رسید.

رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.

بر اساس این گزارش، با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.

این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان‌شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و … به‌دست می‌آید.

افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.
تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور دکتر رئیسی به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

راه‌آهن تبریز-میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.