تحریم رئیسی / رئیسی در لیست تحریم آمریکا است؟

این سوال که آیا ابراهیم رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ در لیست تحریم آمریکا است یا نه در این روز‌ها در صدر جست و جو‌ی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و گوگل بوده است.

رئیسی در لیست تحریم آمریکا
رئیسی در لیست تحریم آمریکا

حال سوال اینجاست که چرا نام رئیسی در لیست تحریم‌ آمریکا قرار دارد و آیا تحریم ایشان مانع فعالیت های دیپلماتیک دولت مردمی او خواهد شد؟ این سوالی است که در این خبر به آن پاسخ داده‌ایم.

چرا رئیسی در لیست تحریم‌ آمریکا قرار دارد؟

به گزارش ممتاز نیوز، در واقع سید ابراهیم رئیسی به دلیل مواضع خود و نیز مسئولیت هایی که در گذشته در جمهوری اسلامی داشته است، قبلا توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم شده بود.

در ماه مارس ۲۰۱۱ نام ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار گرفت. دلیل این تحریم بیشتر مسائل حقوق بشری عنوان شده است.

در ۱۳ آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا ۹ نفر از چهره‌های برجسته ایران از جمله سید ابراهیم رئیسی را به لیست تحریم خود اضافه کرد. بهانه آمریکا، اعتراضات آبان و برخی پرونده‌های دیگر تاریخی بود.

اما سوال بعدی این که تاثیر تحریم رئیسی در دولت آینده او چیست و آیا تحریم او مانع فعالیت های دیپلماتیک دولت مردمی در آینده خواهد شد؟

در جواب باید گفت خیر، مقامات سیاسی دارای مصونیت هستند، همانطور که نام ظریف هم مانند رئیسی در لیست تحریم است و مشکلی برای فعالیت‌های دیپلماتیک او پیش نیامد!

بیانیه عفو بین‌الملل علیه رئیسی

حاشیه دیگری که این روزها درباره ابراهیم رئیسی مطرح می‌شود بیانیه جدید سازمان عفو بین‌الملل است. سازمان عفو بین‌الملل اخیرا در گزارشی ادعا کرده که «ابراهیم رئیسی به جای قرار گرفتن تحت تحقیقات کیفری به خاطر جرائم بین‌المللی، در منصب ریاست جمهوری قرار گرفته است.»

بعد از انتشار این بیانیه هم این سوال مطرح شده که آیا ادعای سازمان عفو بین‌الملل می‌تواند مشکلی برای فعالیت رئیسی ایجاد کند؟ احمدی در جواب این سوال می‌گوید: ما اصلی داریم به نام اصل قانونی بودن جرم و مجازات. از طرف دیگر قوانین داخلی ما در این مورد مشخص است و قوانین خارجی هم دارای یک سیکل و سِیر خاص و مشخصی است و باید برای اثبات آن روندی طی شود.

عبدالرضا داوری، از فعالان سیاسی هم در توییتی در واکنش به این موضوع نوشت: «عفو بین‌الملل خواستار تعقیب قضایی رئیس جمهور منتخب ایران شده است. پس از شروع دوره ریاست جمهوری، وی دارای مصونیت سران دولت‌هاست. دستگیری یا تعقیب کیفری سران دولت‌ها جز با حکم یک دادگاه بین‌المللی، ممکن نیست.»

دیگران هم معتقدند که این ادعای سازمان عفو بین‌الملل مشکل و محدودیت خاصی برای رئیسی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند به برخی حواشی علیه او دامن بزند و نه بیشتر. اما برخی دیگر می‌گویند درست است که کار ابراهیم رئیسی با غرب آسان نیست اما بیش از تحریم شخص او و یا بیانیه عفو بین‌الملل، وزیر خارجه‌ای که رئیسی برای دولتش انتخاب می‌کند، تعیین‌کننده است.

به عبارتی این بیانیه و تحریم‌ها مانع فعالیت او نیست. اما وجود این موارد می‌تواند هر زمان که لازم باشد موجب تبلیغات منفی برای دولت رئیسی شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.