رئیسی: مشکلات منطقه به شرط عدم مداخله خارجی قابل حل و فصل است

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه ممتاز عراق در سیاست گسترش حداکثری روابط همسایگی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امیدواریم فرایند تشکیل ساختارهای سیاسی در عراق از طریق وفاق ملی و حفظ وحدت پیش رود تا منجر به ثبات و پیشرفت روزافزون ملت عراق گردد.

رئیسی: مشکلات منطقه به شرط عدم مداخله خارجی قابل حل و فصل است

به گزارش ممتاز نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر شنبه در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با بیان اینکه گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده، افزود: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد.

رئیس جمهور افزود: یک حکومت قدرتمند و منسجم و یک جامعه قوی و متحد در عراق همواره مورد تاکید ایران بوده است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه تهران و بغداد در مقابله با گروه‌های داعشی و تکفیری تجربه موفقی داشتند که می‌تواند در عرصه تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای نیز تداوم یابد، اظهار داشت: همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است به شرط آنکه مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای متوقف شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه ناشی از زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها است و اگر ‌آنها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، خواهیم دید که خود کشورهای منطقه می‌توانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند.

آیت‌الله رئیسی از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

رئیس جمهور ضمن یادآوری مصائب و سختی‌های وارده بر ملت یمن، اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه هم بتواند پیشرو در ابتکار منطقه‌ای برای رفع محاصره و استیفای حقوق یمنی‌ها باشد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه افزایش سطح تبادلات اقتصادی با ایران برای عراق بسیار اهمیت دارد، افزود: بغداد از سیاست گسترش تعاملات همسایگی و منطقه‌ای ایران کاملا استقبال کرده و امیدواریم سطح همکاری‌ها و مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و تعمیق یابد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.