رئیس‌جمهوری میانمار: هیچ انتخابی جز پذیرش کمک‌های خارجی برای مسلمانان نداریم

رئیس‌جمهوری میانمار اعلام کرد، این کشور هیچ انتخابی مگر پذیرش کمک‌های خارجی برای مسلمانان قربانی خشونت‌های اخیر قومی ندارد و در غیر این صورت با انتقاد از سوی جامعه بین‌الملل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات تین سین، رئیس‌جمهوری میانمار در پی تظاهرات بودایی‌ها در میانمار علیه اقدامات جامعه اسلامی برای کمک به مسلمانان قربانی خشونت‌های اخیر قومی در منطقه راخین واقع در غرب میانمار صورت گرفته است.

در جریان این تظاهرات ده‌ها نفر از مسلمانان کشته و ده‌ها هزار تن دیگر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

تین سین در اولین کنفرانس مطبوعاتی داخلی خود از زمان ریاست جمهوری در ۱۸ ماه قبل گفت: ما نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستیم. اگر از دریافت این کمک‌ها امتناع کنیم، جامعه بین‌الملل ما را نمی‌پذیرد. ما باید به مردم غذا بدهیم. این روند روزانه ۱۰ هزار دلار هزینه در بردارد. دولت میانمار از عهده آن برنمی‌آید. ما در وضعیتی نیستیم که در اردوگاه‌های راخین به مردم غذا بدهیم بنابراین باید کمک‌های بشردوستانه را از سوی جامعه بین‌الملل قبول کنیم. در صورتی که این کمک‌ها را نپذیریم آنها ما را انسان نخواهند دانست.

بیش از ۵۰ هزار مسلمان که اکثرا روهینجا هستند در چندین اردوگاه در راخین ساکن هستند و قادر نیستند تا به خانه‌های خود بازگردند.

جمعیت ۸۰۰ هزار نفری روهینجای میانمار که از سوی سازمان ملل یکی از اقلیت‌های مورد شکنجه و آزار جهان توصیف شده است، از سوی دولت و بسیاری از بوداییان میانمار گروهی مهاجر دیده می‌شود که به صورت غیرقانونی از بنگلادش به این کشور آمده‌اند.

تین سین تلاش‌ها از سوی سازمان کنفرانس اسلامی برای ایجاد یک دفتر در میانمار به منظور کمک به این مسلمانان آواره را بدون پاسخ گذاشت و از این اقدام امتناع کرد چرا که هزاران تن از راهبان بودایی هفته گذشته در دو شهر بزرگ و اصلی میانمار دست به اعتراض زدند. اما وی به این نکته اشاره کرد که دولت اصلاح طلب وی به پذیرش کمکهای بشردوستانه از سوی کشورهای اسلامی برای کمک به مسلمانان روهینجا ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری میانمار در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: با توجه به سازمان کنفرانس اسلامی، من تفاوتی میان مذاهب یا اقلیت‌ها نمی‌بینم. آنها خواهان ارسال کمک‌های بشردوستانه هستند و برخی از این کمک‌ها را به میانمار ارسال کرده‌اند.

ماه گذشته و پس از اعلام اینکه نیروهای امنیتی میانمار در جریان ناآرامی‌ها به سوی مسلمانان روهینجا آتش گشودند، اعضای سازمان کنفرانس اسلامی که متشکل از ۵۷ عضو هستند، به راخین سفر کردند. این اتهامات مبنی بر تیراندازی نیروهای امنیتی میانمار به سوی مسلمانان روهینجا نگرانی‌هایی را در سراسر جهان اسلام در پی داشت.

تین سین از زمان به قدرت رسیدن در مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، تغییرات گسترده‌ای را چون آزادی زندانیان سیاسی، حضور آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار در انتخابات پارلمانی و آتش بس با شورشیان قومی در دستور کار خود قرار داده است.

تین سیتن ۶۷ ساله که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و از باتری قلب استفاده می‌کند، اعلام کرد که ممکن است برای دور دوم ریاست جمهوری میانمار در انتخابات که در سال ۲۰۲۴ میلادی برگزار می‌شود، به رقابت بپردازد.

وی افزود: پیشتر تصمیم گرفته بودم که به دلیل کهولت سن و سلامتی‌ام یک دوره رئیس‌جمهور باشم. اما در صورتی که اوضاع و شرایط کشورم اجازه دهد و مردم تمایل داشته باشند، من در دور دوم هم شرکت می‌کنم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.