رئیس شورای صلح افغانستان: آزادی ۹ عضو طالبان برای آغاز گفت‌وگوها موثر است

۲۷ آبان ،

رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفته که آزادی ۹ عضو گروه طالبان از زندان در پاکستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با این گروه موثر است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صلاح‌الدین ربانی امروز (شنبه) در پی مسافرت سه روزه خود به پاکستان، در یک نشست خبری در کابل از کشور پاکستان به سبب آزاد کردن این اشخاص از زندان ستایش کرد.

رئیس شورای عالی صلح گفت: آزادی آنها مهم است. ما این اقدام مقام‌های پاکستانی را ستایش می‌کنیم. البته آنها (زندانیان آزاد شده) برای صلح کار خواهند کرد.

او افزود: این امر اشخاصی را تشویق خواهد کرد که برای صلح و گفت‌وگو کار می‌کنند… کسانی که آزاد شده‌اند، اعضای مهم گروه طالبان می باشند که می‌توانند برای حمایت از گفت‌وگوهای صلح کاری انجام دهند.

ربانی اسامی اشخاص آزاد را فاش نکرد، اما گزارش تفسیری‌های تایید نشده حاکی است که انورالحق مجاهد، پسر مولوی محمدیونس خالص، رهبر پیشین حزب اسلامی خالص و ملا نورالدین ترابی، وزیر پیشین دادگستری طالبان شامل این اشخاص می باشند.

برخی از ناظران گفته‌اند که سایر اشخاص مورد نظر از لحاظ سازمانی، اعضای میان رتبه یا عادی گروه طالبان می باشند و در میان دسته‌های فعال گروه طالبان نفوذ بسیاری ندارند.

به گزارش تفسیری بی.بی.سی صلاح‌الدین ربانی افزود که به اشخاص آزاد شده اختیار داده شده که محل زندگی خود را پس از خارج شدن از زندان خود تعیین کنند افغانستان، پاکستان یا کشوری دیگر.

آگاهان سیاسی می‌گویند که دولت و شورای عالی صلح در تلاش بوده‌اند که نام ملا عبدالغنی، مشهور به ملا برادر هم شامل فهرست زندانیانی باشد که آزاد می‌شوند، اما ربانی گفت که او آزاد نشده است.

ملا برادر پس از ملا عمر، رهبر گروه طالبان در ردیف دوم رهبری این گروه قرار می‌گیرد.

او در وقت حاکمیت این گروه والی هرات بود.

رئیس شورای عالی صلح گفت که هدف اصلی مسافرت او به پاکستان جلب “حمایت عملی” پاکستان از روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان بوده است.

او افزود: “پاکستان رسماً از دیدگاه و راهکارهای شورای عالی صلح برای رسیدن به صلح پایدار در چهارچوب اعلامیه مشترک حمایت خود را اعلام کرد.”

در این اعلامیه که در پایان مسافرت او به پاکستان، از سوی او و حنا ربانی وزیر خارجه پاکستان در اسلام‌آباد انتشار یافت، از گروه طالبان خواسته شده که ارتباط خود را با گروه القاعده قطع کند.

این اعلامیه همچنین از توافق دو طرف برای برگزاری کنفرانس علمای جهان اسلام در افغانستان، پاکستان، عربستان سعودی یا یک کشور اسلامی دیگر در مورد بمبگذاری انتحاری خبر داده است.

اعضای گروه طالبان و شبکه حقانی از این نوع بمبگذاری به طور گسترده‌ای استفاده می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.