رابطه از کار افتادگی و سابقه پرداخت حق بیمه با دریافت «مستمری» از تامین اجتماعی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

IMAGE634803781688349609.jpg

رابطه از کار افتادگی، سابقه پرداخت حق بیمه با دریافت مستمری در ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال مخاطبان باید گفت: از کارافتادگی ناشی از بیماری باید به تایید پزشک معالج برسد و در کمیسیون پزشکی این امر مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تفسیری خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، بر اساس ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی، وقتی از کارافتادگی به تایید کمیسیون پزشکی برسد، اگر سابقه پرداخت حق بیمه فرد کمتر از ۱۷ سال باشد، خود به خود مستمری وی بر اساس حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، اما اگر سابقه فرد بیش از ۱۷ سال باشد، به نسبت حقوق و مزایایی که در وقت اشتغال حق بیمه پرداخت می‌کرده، مستمری دریافت می‌کند.

همچنین چگونگی شرایط «بازنشستگی جانبازان» شاغل بیمه شده در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی» نیز باید گفت که قانون و آیین نامه اجرایی “بازنشستگی سریع هنگام جانبازان شاغل” در کارگاه‌های مشمول تامین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران رسیده و دستورالعمل آن به همهی واحدهای تابعه ابلاغ شده، لذا همهی جانبازان در صورت داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و احراز سایر شرایط مندرج در قانون و آیین نامه می‌توانند از مزایای بازنشستگی قانون مزبور برخوردار شوند.

مستمری بازنشستگی چه کسانی بر اساس ۵ سال آخر دستمزد محاسبه می‌شود؟ این امر نیز از دیگر سوالات مکرر بیمه‌شدگان است که درباره باید گفت: مستمری بازنشستگی کسانی که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده آنان در ۲ سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد باشد و با سالهای پیش سازگار نباشد، مشروط بر اینکه این افزایش دستمزد به سبب ارتقای شغلی نباشد، صندوق بیمه‌ای مکلف است، برقراری حقوق بازنشستگی بیمه شده‌های مذکور را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کند.

انتهای پیام


ایسنا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. بهداد شریفی:

    گول قوانین سازمان تامین اجتماعی را نخورید چون قانونی که تصویتب میکنه با یک تبصره تمام حق واقعی از این کارگران قشعر محروم میکند بطور مثال در قانون ۷۵تاریخ قبل از حادثه وتاریخ ابتلا به بیماری که منجر به کار افتادگی را شرط احراز کار افتادگی است ولی در عمل تاریخ کار افتادگی را تاریخ محاسبات شرط بیمه پردازی حساب میکند اگر کار گری پس بیماری وناتوانی اگر یکسال یا دو سال بعد برای بدست اوردن کار افتادگی اقدام کند ازاین حق محروم میشود ظلمی که از این قشعر زحمتکش میشود در هیچ سازمانی چه در داخل کشور وچه جارج کشور من ندیدم چون کارگر ان وا اکثرا از تمام قانون بیخبرند یا سواد این قوانین را ندارند این است عدالت اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.