رابطه جلبکهای دریایی با این گازهای خطرناک!

گونه ای از جلبک های کوچک دریایی می تواند برای جان به در بردن از تبعات منفی گرم شدن هوای زمین به سرعت تکامل یابد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،به نقل از ایرنا، دانشمندان این رفتار قابل توجه جلبک ها در مقابل تغییرات جوی را نشانه ای از مقاومت آبزیان در برابرافزایش دما و اسیدی شدن محیط زیست این موجودات دانسته اند.

 

معمولا در پیش بینی های علمی نتایجِ گرم شدن کره زمین گنجانده نمی شود، چرا که تغییرهای ژنتیکی در بیشتر مواقع و به خصوص در مورد جانوران بزرگتر مانند ماهی های تن،ماهی های روغن یا وال ها، بسیار کند اتفاق می افتند.

 

با این همه بر پایه پژوهشی جدید، نوعی از جلبک های میکروسکوپی که توانایی تولید ‘ ۵۰۰ نسل در سال را دارد و به طور متوسط بیش از یک بار در روز تولید مثل می کند، در معرض حرارت و اسیدی شدن آب اقیانوس همچنان زنده می ماند.

 

این جلبک که نام علمی آن ‘ امیلیانا هاکسلِیی فیتوپلانکتون’ است، از منابع اصلی خوراک ماهی ها و دیگر انواع آبزیان اقیانوس است که در طول مدت رشد خود مقادیر زیادی از دی اکسید کربن محیط را جذب می کند که اصلی ترین بخش تشکیل دهنده گازهای گلخانه ای است، مناطق پوشش این نوع جلبک گاه آنقدر رشد می کنند که از فضا نیز قابل مشاهده هستند.

 

در بخشی از گزارش یافته های اخیر که در نشریه نیچر چاپ شد آمده است. در پیش بینی تاثیرات گرم شدن کره زمین و اسیدی شدن آب اقیانوس ها بر فیتوپلانکتون ها روند فرگشت را نیز باید مد نظر داشت.

 

بحث بر سر این نیست که گرم شدن کره زمین آنقدرها که تصور می شد جدی نیست، چرا که حتی در صورت تکامل سریع برخی گونه ها، جانورانی که عمر طولانی تری دارند، از ماهی گرفته تا صدف ها، نخواهند توانست از این مهلکه جان سالم به در ببرند.

 

در همین حال گروهی از دانشمندان سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که گاز های گلخانه ای ساخت بشر که درون جو پخش شده اند موجب گرم شدن کره زمین شده اند. دی اکسید کربن، جزو اصلی تشکیل دهنده گازهای گلخانه ای، به هنگام حل شدن در آب نوعی اسید ضعیف تشکیل می دهد که به مرور زمان آب اقیانوس ها را اسیدی می کند.

 

یک سال پیش نیز گروهی متشکل از ۵۴۰ متخصص، پژوهشی را انجام دادند که بر پایه آن اعلام کردند روند اسیدی شدن آب اقیانوس ها رو به افزایش است و حیات آبزیان را از آب سنگ های مرجانی تا انواع ماهیان به خطر انداخته است.

 

بر این اساس دریاهای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی در مقایسه با پیش از انقلاب صنعتی ‘ ۱۷۰ درصد اسیدی تر’ خواهند شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.