رابطه سفر و واکسن کرونا

تابستان ۲۰۲۲ مرزهای بسیاری از کشورها به روی گردشگران واکسینه‌شده و مناطق سفید باز خواهد شد. اما واکسیناسیون کووید چقدر مقررات سفرهای بین‌المللی را می‌تواند تغییر دهد و مرزهای بسته را به روی شهروندان بیشتری از جهان باز کند؟

به گزارش ممتازنیوز، پذیرش مسافران بین‌المللی از تابستان ۲۰۲۲ پس از گذشت یک‌ونیم سال توقفِ جریان سفر برقرار می‌شود. اگرچه با سرعت گرفتن واکسیناسیون در برخی کشورها و اعلام وضعت سفید، هنوز ملاحظاتی برای سفرهای بین‌المللی وجود دارد، مثلا استرالیا و نیوزیلند تصمیم گرفته‌اند رفت و آمدها را فعلا در همسایگی خود محدود کنند. اگرچه به خاطر وضعیت سفیدشان، دعوت‌نامه‌های زیادی از طرف کشورهای دیگر برای سفر دریافت می‌کنند.

اما اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته به تعداد انگشت‌شماری از کشورها اجازه ورود داده است، حالا رسما اعلام کرده از تابستان آماده پذیرش گردشگران واکسینه‌شده است. البته مرزهای اروپا به روی اتباع هر کشور و یا هر گردشگر واکسینه‌شده‌ای باز نخواهد شد و هنوز ترجیح بر برداشتن گام‌های کوچک است. مثلا درباره صدور ویزای توریستی برای اتباع ایرانی هنوز هیچ برنامه جدیدی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام نشده است.

با وجود میل برخی کشورها برای باز شدن بیشتر مرزها، سازمان جهانی بهداشت همچنان اعتقاد و تاکید دارد برای برقراری سفرهای بین‌المللی زود است و با شرط گذرنامه واکسن نیز مخالف است. این سازمان اعتقاد دارد با توجه به در دسترس نبودن واکسن برای همه ساکنان زمین، نباید سفرهای بین‌المللی را مشروط به واکسن کرد و همچنان توصیه می‌کند سفرهای بین‌المللی با وجود واکسیناسیون به تعویق بیافتد.

ملاحظات سازمان جهانی بهداشت بر این است که سفرهای بین‌المللی هنوز خطر انتقال ویروس کرونا را به همراه دارد، حتی با وجود واکسینه شدن؛ چرا که با جهش‌های جدید ویروس و تکمیل نشدن مطالعات مربوط به اثرات واکسن، هنوز با قطعیت درباره رفع خطر شیوع این ویروس نمی‌توان نظر داد، بنابراین توصیه می‌کند سفر با انگیزه توریستی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر افتد.

اما به نظر می‌رسد کشورهای زیادی حداقل در اروپا و آن دسته که اقتصاد وابسته‌ای به گردشگری دارند، چندان با این ملاحظات کاری ندارند. چنان‌که اتحادیه اروپا با انتشار فهرستی از مناطق سفید و کم‌خطر و کشورهایی که واکسیناسیون در آن‌ها سرعت گرفته مثل ایالت متحده امریکا، برای پذیرش گردشگران آن‌ها اعلام آمادگی کرده است. این گردشگران بیشتر از یک سال است که از سفر به اروپا محروم شده‌اند.

بعضی کشورها نیز با وعده واکسنِ مسافران در بدو ورود، سعی در جذب گردشگر دارند؛ اقدامی که مالدیو در پیش گرفته است. با این حال، سازمان جهانی بهداشت از این کشورها خواسته واکسن کووید را برای گروه‌های پرخطر مثل افراد مسن و با شرایط خاص پزشکی مصرف کنند و نه توریست‌ها.

سازمان جهانی بهداشت بارها مخالفت خود را با گذرنامه واکسن و یا برقراری سفر فقط برای واکسینه‌شده‌ها اعلام کرده است. براساس داده‌های این سازمان درحال حاضر بیشتر کشورهای کم‌درآمد و یا با درآمد پایین به واکسن کرونا دسترسی ندارند و ۹۴ درصد کشورهایی که واکسیناسیون جمعیت خود را آغاز کرده‌اند در گروه با درآمد بالا یا متوسط قرار دارند. این سازمان بهداشت معتقد است گذرنامه واکسن فقط نابرابری‌های جهان را عمیق‌تر می‌کند و به نوعی نقض آزادی جابه‌جایی‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.   

این سازمان از کشورها خواسته بهداشت عمومی را به منافع اقتصادی و سیاسی ترجیح دهند و واکسیناسیون را شرط مصونیت برای سفرهای بین‌المللی اعلام نکنند، چرا که هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره اثر واکسن کووید وجود دارد.

اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده که در یک سال گذشته ملاحظات سختگیرانه‌ای درباره سفر در دوران کرونا داشته است نیز هم‌عقیده با سازمان جهانی بهداشت، برقراری دوباره سفرهای بین‌المللی را همراه با خطرات اضافی می‌داند. در توصیه‌نامه‌های این مرکز آمده که حتی مسافران کاملا واکسینه‌شده ممکن است در معرض خطر این ویروس باشند، بنابراین سفرهای بین‌المللی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر انداخته شود.

توصیه این مرکز برای سفرهای بین‌المللی، با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون در امریکا، هنوز تغییر نکرده  و همچنان بر انجام سفرهای ضروری تاکید دارد.

امریکا درحال حاضر مقررات سفر در داخل این کشور را با تغییراتی همراه کرده است؛ مثلا افراد واکسینه‌شده اکنون اجازه دارند به ایالت‌های دیگر در داخل این کشور سفر کنند، بدون آن‌که آزمایش کووید بدهند و به قرنطینه نیاز داشته باشند، اما همچنان به استفاده از ماسک و رعایت فاصله دومتری و پرهیز از حضور در اماکن پرازدحام توصیه می‌شود. در حقیقت، سرعت گرفتن واکسیناسیون هنوز محدودیت‌های سفر در داخل این کشور را کامل حذف نکرده و توصیه درباره سفرهای بین‌المللی نیز همانند قبل از واکسیناسیون است.

با وجود چنین ملاحظات و توصیه‌هایی، اما به نظر می‌رسد ضررهای سنگین صنعت هوایی و گردشگری بسیاری از کشورها را پس از یک سال و اندی توقف سفرهای بین‌المللی بر آن داشته تا به ایده‌هایی مثل گذرنامه واکسن فکر کنند و آن را راه حل بهتری برای بازگشت گردشگران و متوقف کردن خسارت‌های بیشتر کووید بدانند و برای باز شدن مرزها و صدور دوباره ویزاهای توریستی، البته برای اتباع بعضی از کشورها اقدام کنند. با این رویه، پیش‌بینی می‌شود سفرهای بین‌المللی دست‌کم تا زمان واکسیناسیون کامل، از دسترس برخی شهروندان جهان خارج شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.