رابط ویندوز و سودرسانی به لینوکس

جام جم آنلاین: طی چند ماه اخیر، حرکت مایکروسافت به سوی رابط کاربری مترو در ویندوز۸ خبرساز شده است. در حالی که بخش عمده نرم‌افزارهای فعلی در ویندوز بعدی کار خواهد کرد، کاربران با رابط کاربری کاملا متفاوتی روبه‌رو خواهند شد.

برخی توسعه‌دهندگان حوزه ویندوزی معتقدند تغییرات در این سیستم‌عامل ترسناک نیست و ویندوز ۸ با حالت کلاسیک هم عرضه می‌شود و درست شبیه دیگر نسخه‌های ویندوز خواهد بود. آیا همین عامل، کاربران را از ویندوز راضی نگه می‌دارد؟

این مساله راضی‌کننده نیست؛ زیرا می‌توان این مساله را این‌طور تعبیر کرد که رابط کاربری مترو به کاربران ویندوزی این شجاعت را می‌دهد که دیگر فرصت‌های محیط دسکتاپ را نیز بیازمایند و در میان آنها، محیط دسکتاپ لینوکس امروزی بسیار خودنمایی خواهد کرد.

تغییر در محیط دسکتاپ و نرم‌افزار

پیش از این اغلب کاربران ویندوزی به‌این دلیل به لینوکس نمی‌آمدند که نرم‌افزارهایی در ویندوز داشتند که قابل اجرا در لینوکس نبود.

اما حالا با تاسیس مترو و آزمودن رابط کاربری جدید مایکروسافتی، همین نرم‌افزارهای قدیمی نیز قابل اجرا در محیط مترو نخواهد بود و نصب نرم‌افزار ناشناخته جدید در ویندوز و نرم‌افزار ناشناخته دیگر در لینوکس با یکدیگر تفاوت چندانی نخواهد داشت.

حقیقت این است که با گذر زمان، همه متوجه شده‌اند که سیستم‌عامل ویندوز در حال تغییر است بنابراین کاربران یا باید خود را با ویندوز تطبیق بدهند، یا سراغ راه‌حل‌های دیگر بروند.

این اندیشه را با این حقیقت بیامیزیم که کاربران ویندوزی روزبه‌روز بیشتر به لینوکس اعتماد و از آن استفاده می‌کنند. فعالیت‌ها در فروم‌های لینوکسی بیشتر شده است و پادکست‌ها و Webisodeهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند و نرم‌افزارها یا روی بستر وب رفته‌اند، یا چند بستری شده‌اند و روی چند سیستم‌عامل اجرا می‌شوند. مشکل نرم‌افزارهای قدیمی و فقط ویندوزی کم‌کم در حال محوشدن است.

بسیاری از کاربران با رابط کاربری جدید اوبونتو که یونیتی نام دارد، خو کرده و از مزیت‌های آن نسبت به رابط‌های سنتی‌تر صحبت می‌کنند.

همانند رابط کاربری ویندوز۸، یونیتی نیز چیز جدیدی برای عرضه دارد. در حالی که رابط کاربری ویندوز۸، فقط مترو و ویندوز کلاسیک خواهد بود.

توفان صفحه‌های لمسی

مایکروسافت اساس سیستم‌عامل بعدی خود را به گونه‌ای پایه‌ریزی کرده که انگار قرار است منحصرا روی تبلت‌ها نصب شود و این کار خیلی خردمندانه نیست.

هرچند رابط کاربری کلاسیک ویندوز هنوز موجود است، اما رویکرد مایکروسافت تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که به‌جای حفظ کارکرد دسکتاپ، همه چیز به سمت مترو هل داده می‌شود.

آیا توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ویندوزی باید خطر را به جان بخرند و منحصرا برای رابط کاربری مترو به ایجاد نرم‌افزار بپردازند؟ در این صورت کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز از جمله ویندوز۷ چه می‌شود؟ حالا و بیشتر از همیشه، نرم‌افزارهای چند بستری و نرم افزارهای تحت وب زیاد شده‌اند، کاربران لینوکسی می‌توانند از رشد نرم‌افزارهای غیرمترویی استفاده کنند زیرا جامعه جهانی توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که دنیای نرم‌افزار، دنیایی فراتر از ویندوز است.(جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.