راد: به داخل‌مایه نهفته‌ در تئاتر، دقت کنیم/نوربخش: سازهای ما را کسی در رسانه‌ ملی نمی‌بیند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در دیدار صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آن چیزی که تحت عنوان تئاتر سنتی در کشور داشتیم متاسفانه به سبب مسائل روشنفکری از آنها غافل شدیم و صرفا به تئاتر خارجی پرداختیم و ای کاش هم زمان با تئاتر خارجی به تئاتر سنتی بها می‌دادیم.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در دیدار صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مظلومیت هنر تئاتر گفت: من می‌خواهم در ارتباط با تئاتر حرف بزنم. تئاتری که همواره به قول بسیاری از بزرگان مظلوم واقع شده و متاسفانه در بعضی مواقع با توجه به دقتی هم که می‌کنیم این مظلومیت در جاهای مختلف همچنان بازتاب خودش را دارد.

وی افزود: زمانی که نامزدهای محترم در ارتباط با مسائل مختلف صحبت می‌کردند و همین طور در مجلس شاید بیش از سه بار کلمه تئاتر را نشنیدم، از بسیار هنرها نام برده شد اما حتی در برنامه‌های کاری آقای جنتی که چندین بار آن را خواندم و بسیار خوشحالم که با این ژرف‌نگری تدوین شده که اگر ۴۰ درصد آن هم اجرایی شود حائز اهمیت خواهد بود فقط یک بار به کلمه تئاتر اشاره شد.

وی افزود: می‌گویند تئاتر مادرهای هنرهای نمایشی است اما چرا همیشه با تئاتر اینگونه برخورد می‌شود؟ اگر سینمایی داریم که سبب افتخار است و اگر فیلمی ساخته شده که ارزشمند است حتما جای پای تئاتر را در‌ آن می‌بینیم اگر بخواهیم تلویزیون، سینما و برنامه‌های خوب داشته باشیم تا آن جای ممکن باید از تئاتر حمایت کنیم اما متاسفانه این مسئله حمایت به شکل بسیار ضعیفی اتفاق افتاده است.

مدیرعامل خانه تئاتر خاطرنشان کرد: ما اخیرا چند سالن داریم که در حال تاسیس است اما هیچ سالنی در این چند ساله به تئاتر اضافه نشد در حالی که سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اشتغالزایی برای آنها انجام نشده است اما اگر تئاتری داریم به سبب ایستادگی هنرمندان باشرف است. سوال من این است که چگونه می‌شود کسی که تئاتر ندیده مسئول حمایت از فرهنگ و آثار فرهنگی باشد.

راد در ادامه تصریح کرد: در طی صد سالی که تئاتر به کشور آمده همواره مشکلات فراوانی داشته است و آن چیزی که تحت عنوان تئاتر سنتی در کشور داشتیم متاسفانه به سبب مسائل روشنفکری از آنها غافل شدیم و صرفا به تئاتر خارجی پرداختیم و ای کاش هم زمان با تئاتر خارجی به تئاتر سنتی بها می‌دادیم.


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.