راسموسن: امنیت ۸۷ درصد مردم افغانستان به نیروهای محلی واگذار شده است

۰۳م اسفند ،

دبیرکل ناتو اعلام کرد، مسئولیت حفاظت از امنیت ۸۷ درصد مردم افغانستان به نیروهای محلی سپرده شده است و قرار است این نیروها تا پایان سال ۲۰۲۴ کنترل تمام افغانستان را بر عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنج‌شنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک گردهم آمدند تا در مورد وضعیت افغانستان و آینده‌ی ماموریت‌های مشابه عملیات نیروهای بین‌المللی در این کشور بحث و گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو می‌گوید روند واگذاری کنترل افغانستان به نیروهای محلی به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۴) به انجام خواهد رسید.

نگرانی از کاهش بودجه نظامی ناتو

به گفته‌ دبیرکل ناتو، تاکنون مسئولیت حفاظت از مناطقی که ۸۷ درصد از جمعیت افغانستان در آن زندگی می‌کنند، به پلیس و ارتش این کشور سپرده شده است. وی می‌گوید این نیروها “بیشتر و بهتر” از دو سال پیش شده‌اند که خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شد.

نشست وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل که دو روز ادامه خواهد داشت، در روز اول به بررسی پیامد کاهش بودجه نظامی کشورهای عضو در ماموریت‌های بین‌المللی اختصاص دارد. راسموسن این کاهش را “نگران‌کننده” خوانده است.

دومین روز از نشست وزیران دفاع به رایزنی در مورد ماموریت آینده نیروهای ناتو در افغانستان اختصاص دارد. “حمایت قاطعانه” از نیروهای محلی در حفاظت از امنیت کشور مهم‌ترین هدف ناتو در آینده در افغانستان است.

تهدید طالبان به افزایش عملیات

ناتو قصد دارد پس از خاتمه دادن به عملیات نظامی در افغانستان که برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده، شماری از نیروهای خود را برای آموزش ارتش و پلیس محلی و حمایت آن‌ها در اجرای ماموریتشان در این کشور مستقر کند.

با توجه به مشخص نبودن تعداد نظامیانی که آمریکا در ماموریت ناتو شرکت می‌دهد، انتظار می‌رود وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در مورد جزییات برنامه “حمایت قاطعانه” به توافق نهایی نرسند.

نشست بروکسل در حالی برگزار می‌شود که طالبان تهدید کرده‌اند حمله‌های خود علیه مقام‌های دولتی افغانستان را شدت دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس یکی از سخنگویان طالبان در ایمیلی که به رسانه‌های غربی فرستاده شده، تهدید کرده افغان‌هایی که با نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا همکاری می‌کنند نیز هدف حمله قرار خواهند گرفت.

مجروح شدن یک آلمانی و مرگ چهار افغان

سایت خبری “اشپیگل آنلاین” روز پنج‌شنبه به نقل از سرور حسینی، سخنگوی پلیس ولایت قندوز نوشت که در جریان یک درگیری مسلحانه در مرکز این استان یک سرباز آلمانی مجروح و ۴ شهروند افغان کشته شده‌اند. به نقل از‌ وی، کشته شدگان دو مامور پلیس و دو فرمانده ارشد طالبان بوده‌اند.

اشپیگل با استناد به اطلاعاتی که در مورد این واقعه به دست آورده می‌نویسد، دو پلیسی که به قتل رسیدند به گروه تجسسی تعلق داشتند که موفق به کشف یک مخفیگاه طالبان در شهر قندوز شده بود.

مطابق گزارش‌ها حمله به این مخفیگاه که با پشتیبانی نیروهای ناتو انجام شده، در بامداد پنج‌شنبه به وقت محلی چهار ساعت ادامه داشته است. بعضی گزارش‌های تایید نشده چهار قربانی این درگیری را غیرنظامی عنوان کرده‌اند.

سازمان ملل در گزارشی که اخیرا انتشار یافت، شبه‌نظامیان طالبان را مسئول ۸۱ درصد از تلفات درگیری‌های یک سال قبل در میان شهروندان غیرنظامی افغانستان اعلام کرد. سخنگوی طالبان این ادعا را نادرست خوانده است.

سازمان ملل در گزارش خود روند رو به رشد “کشتار هدفمند غیرنظامیان و نقض حقوق بشر” توسط افراط گرایان از جمله طالبان را “نگران‌کننده” توصیف می‌کند.

واگذاری تامین امنیت “شیندند” به نیروهای افغان

مسوولیت‌های امنیتی ولسوالی شیندند هرات، رسما در مقر فرماندهی نیروهای آیساف به نیروهای افغان سپرده شد.

مقامات امنیتی در غرب افغانستان اعلام کردند، در مرحله سوم انتقال مسولیت‌های امنیتی، ولسوالی شیندند، از لحاظ امنیتی و اقتصادی آمادگی لازم انتقال را داراست.

ژنرال رحمت‌الله صافی، فرمانده پلیس ولایت هرات گفت: انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی در مرحله اول و دوم نشان داد که هرات پس از واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان شاهد رشد اقتصادی و امنیتی خوب بوده است.

به گفته وی از زمان آغاز آمادگی‌های دولت افغانستان برای اجرای مراحل انتقال مسوولیت‌های امنیتی تاکنون هزینه‌های بسیاری در بخش‌های زیربنایی و پروژه‌های اکتشافی در هرات سرمایه‌گذاری شده است.

وی می‌گوید: با وجود اینکه در ابتدای مرحله اول و دوم انتقال مسوولیت‌های امنیتی، ولسوالی شیندند هرات ناامن بود، اما اکنون این ولسوالی از لحاظ امنیتی و اقتصادی رشد به‌ سزایی داشته است.

درهمین حال آندر بیرتنکی، فرمانده نیروهای ایتالیایی در حوزه غرب گفت: ما هر روز شاهد رشد چشمگیر نیروهای امنیتی در ولایت هرات هستیم که این خود بیانگر توانمندی آن‌ها در حفظ و اجرا مسوولیت‌های شان در آینده افغانستان است.

وی در ادامه بیان کرد که ما سندی را که در آینده مسوولیت رهبری تمام عملیات‌هایی را که در ولایت هرات انجام می پذیرد، با مقامات امنیتی هرات به امضا می‌رسانیم.

گفتنی است دو ولسوالی “چشت شریف” و” اوبه” هرات شامل مرحله سوم انتقال مسوولیت‌های امنیتی در هرات است و قرار است مسوولیت تامین امنیت این دو ولسوالی به نیروهای افغان سپرده شود.

درحال حاضر کشور ایتالیا در هرات حدودا چهار هزار سرباز دارد که گفته می‌شود پس از سال ۲۰۲۴ فقط نیروهای آموزشی آن‌ها به خاطر تدریس و آموزش نیروهای امنیتی باقی خواهند ماند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.