راسموسن: پاکستان نقشی مثبت در افغانستان داشته باشد

۳۱فروردین۱۳،

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از برگزاری نشستی به ریاست آمریکا به منظور تلاش برای کاهش اختلاف‌ها بین پاکستان و افغانستان گفت: پاکستان باید در برقراری ثبات در افغانستان در آستانه خروج نیروهای خارجی از منطقه نقشی مثبت ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا میزبان مذاکرات حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان با مقاماتی بلندپایه از پاکستان در بروکسل خواهد بود که قرار است امروز (چهارشنبه) برگزار شود. هدف از این نشست کمک به کاهش مناقشات مرزی بین این دو کشور همسایه و همچنین کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو پس از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل اعلام کرد: ما برای تضمین صلح و ثبات طولانی‌مدت در افغانستان نیازمند تعامل مثبت کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان هستیم.

راسموسن تأکید کرد، پاکستان باید شورشیانی را که از این کشور به عنوان مخفی‌گاهی برای حملات در افغانستان استفاده می‌کنند، سرکوب کند.

وی گفت: این که تروریست‌ها می‌توانند از مرز افغانستان عبور کنند و پس از انجام دادن اقدامات تروریستی در این کشور، به پاکستان پناه ببرند، یک مشکل است.

راسموسن تصریح کرد: این مسئله با همه تلاش‌های ما برای بهبود اوضاع امنیتی مغایرت دارد.

وی گفت، ناتو از دولت و ارتش پاکستان می‌خواهد تلاش‌های خود را برای مقابله با شورشیان در منطقه مرزی این کشور با افغانستان افزایش دهند.

همچنین، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، نیروهای افغان به زودی پیشتاز تأمین امنیت کشورشان خواهند بود.

آندرس فوگ راسموسن در نشست خبری مشترک با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان که در بروکسل بلژیک برگزار شد، گفت: ما به زودی شاهد آن خواهیم بود که نیروهای افغان و پلیس این کشور، پیشتازی تامین امنیت در سراسر کشور افغانستان را برعهده خواهند گرفت.

وی ادامه داد: هم‌زمان با تغییر نقش نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) از نقش رزمی به نقش حمایتی، گامی بلند در مسیر واگذاری کامل مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها برداشته خواهد شد.

راسموسن گفت: هدفی که ما در کنار یکدیگر مقرر کرده‌ایم، اکنون دست‌یافتنی است. نیروهای امنیتی افغانستان ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند و درحال بردن نبرد به میدان دشمن می باشند.

در ادامه این کنفرانس خبری، حامد کرزای گفت: ما قطعا قادر خواهیم بود که امنیت مردم افغانستان را تأمین کنیم. خشنودم که امروز از شما بار دیگر شنیدم که در ناتو قصد دارید به حمایت از افغانستان در بخش آموزش و تجهیز نیروهای افغان بعد از سال ۲۰۲۴ ادامه دهید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.