رانش زمین آزاد راه تهران ـ شمال را به عقب راند

رانش زمین آزاد راه تهران ـ شمال را به عقب راند

عصرخودرو : با رانش زمین اتمام این پروژه آزاد راه تهران ـ شمال با تاخیر مواجه شد.

به نقل ازممتازنیوز، علی نیکزاد در حاشیه جشنواره روابط عمومی‌های وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه قطعه چهار آزاد راه تهران ـ شمال شهریور امسال به اتمام می‌رسد گفت : قول داده بودیم قطعه ۴ این آزادراه سال گذشته افتتاح شود اما با رانش زمین اتمام این پروژه با تاخیر مواجه شد.

وی ادامه داد: عید سعید فطر مردم می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه چینی‌ها به عنوان پیمانکار بنیاد مستضعفان در قطعه یک آزاد راه تهران ـ شمال فعال هستند، افزود : قطعه یک از تهران تا شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر، حدود ۶۰ کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند .

وی ادامه داد : نظر به تعدد تونل در قطعه یک ، چینی‌ها ابتدا تونل ها را ساخته و سپس لاینینگ را اجرا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما از ابتدا قول افتتاح قطعات یک و ۴ را در دولت دهم داده بودیم اظهار داشت : قبل از دولت احمدی‌نژاد توافق ساخت هر ۴ قطعه آزادراه توسط بنیاد منعقد شده است و این در حالی است که تاکنون در قطعات ۲ و ۳ عملیات اجرایی انجام نشده است.

 

نیکزاد با بیان اینکه در قطعات ۲ و ۳ قرار بر این بود که کنسرسیوم خصوصی وارد شود که این امر تا به امروز اجرایی نشده است گفت : هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا بخش خصوصی برای قطعات ۲ و ۳ وارد عرصه شود.

وی ادامه داد : ما پیشنهاد داده‌ایم قطعه یک و ۴ به اتمام برسد و قطعات ۲ و ۳ به بخش خصوصی دارای توان فنی و سرمایه‌گذار قوی واگذار شود.

وی در رابطه با ادعای بنیاد مبنی بر شراکت در آزادراه است و اینکه از پروژه کنار نخواهد رفت ، گفت: بنیاد اگر می‌تواند وارد عرصه در این قطعه شود.

وزیر راه و شهرسازی اضهار داشت :وقتی کسی کار نمی‌کند و نمره عملیات اجرایی‌اش صفر است مدعی شدن این شخص در افکار عمومی تامل برانگیز است.

وی افزود : در حالی که دوران مشارکت بنیاد تمام شده است و قطعات ۲ و ۳ کماکان دست نخورده باقی مانده‌اند بهتر است این دو قطعه به جامعه فنی ـ مهندسی دیگر کشور سپرده شود.

وی خاطر نشان کرد : آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال نیز سختی کار آزادراه تهران شمال را داشت اما به سرعت اجرا شد و در صورتی که بنیاد مدعی اجرای قطعات ۲ و ۳ است باید تعهد بدهد و آن ۲ قطعه را بسازد.

وی ادامه داد : وزارت راه که جلوی فعالیت بنیاد را نگرفته است اگر می‌خواست این آزادراه را بسازد طی ۲۰ سال اخیر می‌ساخت .

وی با بیان اینکه برای وزارت راه فرقی نمی‌کند که قطعات ۲ و ۳ را چه کسی بسازد گفت : هر کس در آزادراهی سرمایه‌گذاری کند تا اصل و سود خود را نگیرد صاحب آن آزادراه است و وقتی به اصل و سود پول خود رسید آزادراه به دولت برمی‌گردد.

وی ادامه داد :در ساخت آزادراه‌ها ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند که پس از اتمام پروژه سهم ۵۰ درصدی بخش خصوصی شامل اصل سرمایه و سود در مدت زمان معین از طریق اخذ عوارضی مستهلک می شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه در قطعه ۴ وزارت راه ۸۲ میلیارد تومان تزریق کرد بنابراین مشکل آورده ندارد گفت : شریک ما در این پروژه پیمانکار آزادراه است و سه شرکت بنیاد در این آزادراه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنیاد نمی‌تواند قطعات ۲ و ۳ را بسازد و یا مدعی است وزارت راه شریک خوبی نیست و پول نمی‌دهد چرا از مشارکت کناره‌گیری نمی‌کند.

نیکزاد با بیان اینکه بنیاد مستضعفان مدعی ساخت قطعات ۲ و ۳ در طی سه و چهار سال است گفت : تا ببینیم کی می‌توانند این دو قطعه را به اتمام برسانند./

یکشنبه ۲۱ خرداد   ۱۷:۸


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.