راهبرد مذاکراتی ایران در روز اول گفت وگوهای آلماتی۲

۱۴فروردین۱۳،

گزارش های دریافتی از آلماتی حکایت از آن دارد که در روز اول این مذاکرات دو دور مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ برگزار شده است.

به گزارش حوره سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای: اولین دور مذاکرات ساعت ۳۰/۱۰ به وقت آلماتی برگزار شده و دور دوم هم ساعت ۳۰/۱۶ به وقت این شهر در حال برگزاری است.

در فاصله میان این دو دور مذاکره تیم مذاکره کننده ایران در نماز جمعه شهر آلماتی شرکت کرده است.

بنابرگزارش های موجود، ایران در دور اول مذاکرات آلماتی ۲، یک پیشنهاد تازه به گروه ۱+۵ ارائه کرده است.

دکتر علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه به خبرنگاران مستقر در آلماتی گفته است که این پیشنهاد «آغاز، ابعاد و سرانجام روند مذاکرات» را روشن می کند و. در چارچوب پیشنهادی قرار دارد که ایران در مسکو به گروه ۱+۵ ارائه کرده است.

متن بیانیه مطبوعاتی دکتر علی باقری در این باره چنین است: «در نشست صبح مذاکرات، ایران پیشنهادهای مشخص خود برای آغاز دور تازهی از همکاری‌های ایران و ۱+۵ را به طرف مقابل ارایه کرد. همان طور که از قبل توافق شده بود ایران و نمایندگان ۶ کشور گفت ‌وگوهای خود را در آلماتی آغاز کردند. جمهوری اسلامی ایران چندماه قبل طرح جامعی را برای شکل‌گیری همکاری میان ۷ کشور به طرف مقابل ارایه کرد. امروز نیز در نشست صبح دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور تازهی از همکاری‌های ۱+۵ با ایران به طرف مقابل ارایه کردند. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارایه شد. در این جلسه طرف ایرانی بر لحاظ کردن سه عنصر آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت‌وگوها تاکید کرد. ایران بر این باور است آن چه به عنوان گام اعتماد ساز از آن یاد می گردد، یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید با هم توافق کنند که انجام دهند، بخشی از راه حل جامع است، نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن. بر این اساس پیشنهادی که امروز صبح دکتر جلیلی به ۱+۵ ارایه کردند چارچوب مشخصی را ارایه کرد و طبیعی است گفت‌وگوها امروز یا در صورت نیاز فردا ادامه می‌یابد تا دو طرف دیدگاه‌هایشان را تبادل کنند تا بستر تازهی از همکاری‌ها شکل گیرد».

به نظر می رسد چند نکته در این میان حائز اهمیت اساسی است:

۱- پیشنهاد تازهی که ایران ارائه کرده پاسخ پیشنهاد ۱+۵ در آلماتی ۱ نیست چرا که پاسخ این پیشنهاد در مذاکرات کارشناسی داده شده است بلکه پیشنهادی جامع است که درخواست های گروه ۱+۵ در پیشنهاد آلماتی را هم مدنظر قرار داده و برای آنها مابه ازایی متوازن پیشنهاد کرده است.

۲- این پیشنهاد به گونه ای تنظیم شده است که چیزی به عنوان گام اعتماد ساز خارج از چارچوب کلان مذاکرات را به رسمیت نمی شناسد. ظاهرا درخواست گروه ۱+۵ این است که ایران بدون نهایی شدن چارچوب و انتهای مذاکرات و بدون بحث در این باره، صرفا روی یک بده بستان بر سر گام اول مدنظر غربی ها –یعنی مسائل مرتبط با فردو و غنی سازی ۲۰ درصد- مذاکره کند. گروه ۱+۵ نام این کار را برداشتن یک گام اعتمادساز از سوی ایران می گذارد که تازه راه را برای مذاکرات اصلی باز خواهد کرد. از دید ایران، بدون اینکه گام آخر از همین حالا معلوم باشد و روشن شود که این فرآیند بالاخره به کجا می خواهد برسد، گام اول برداشتنی نیست. بنابراین پیشنهاد تازه ایران دارای این ویژگی است که پیشنهاد ۱+۵ در آلماتی۱ را در یک چارچوب بزرگ تر قرار می دهد تا روشن شود که گام های بعدی تا رسیدن به انتهای مسیر چیست و چگونه باید برداشته شود. اما شواهد نشان می دهتد گروه ۱+۵ خود را برای بحث دربارهٔ گام های بعدی آماده نکرده است.

برخی منابع می گویند این احتمال وجود دارد که مذاکرات آلماتی فقط یک روزه باشد.  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.