راهنمای خرید و نگهداری ظروف تفلون

جام جم آنلاین: یکی از معمولی‌ترین و در عین حال کارآمدترین و مفیدترین وسایلی که در آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورد ظروف آشپزی است.

در قـــدیم این ظرف‌ها بیشتر مسی، رویی یا گلی وسرامیکی بود، ولی امروزه تنوع زیادی در ظروف آشپزخانه دیده می‌شود.

حالا علاوه بر ظروف مسی و رویی، وسایلی از جنس چدن، استیل و تفلون هم در تمام آشپزخانه‌ها یافت می‌شود.

از میان این ظرف‌ها اما تفلون بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. امروزه ظروف تفلون در انواع مدل‌ها و رنگ‌های مختلف در همه فروشگاه‌ها و خانه‌ها وجود دارد و در پخت‌و‌پز از انواع مختلف آن استفاده می‌شود.

در کنار تمام این تنوع و دگرگونی در شکل و فرم و جنس ظرف‌ها باید بدانیم هر جنس از ظروف محاسن و معایبی دارد.

به این معنا که اگر به نحوه نگهداری و استفاده درست از آن در خانه دقت نکنیم ممکن است مشکلاتی برای ما و خانواده‌مان در پی داشته باشد.

حالا سوال اساسی این است که موقع خریدن ظروف به چه معیاری باید توجه کنیم. آیا فقط زیبایی ظرف برای شما مهم است یا قیمت مناسب آن؟ هر کدام از اینها که باشد، یادتان نرود موقع خریدن ظروف تفلون باید به نکات مهم دیگری هم توجه کنید.

به عنوان نمونه فراموش نکنید برای خرید ظرف مناسب حتماً اول باید به دنبال علامت استاندارد روی آن باشید.

همچنین در صورت امکان، ظروفی را بخرید که مجوز بهداشت هم داشته باشد، چون وقتی ظرفی مجوز بهداشت دارد، حتما از کیفیت مناسبی برخوردار است.

این را هم به خاطر بسپارید که مهم نیست ظروف تفلون حتماً خارجی باشد، چون تنها خارجی بودن نشانه خوب و مناسب بودن یک ظرف نیست.

شاید بعضی ظروف تفلون از لحاظ قیمت ارزان‌تر باشد ولی علامت استاندارد نداشته باشد بنابراین حتماً دقت کنید برای حفظ سلامت اعضای خانواده از ظروف استاندارد استفاده کنید. به عبارت دیگر ظروف غیر استاندارد هیچ وقت و در هیچ شرایطی مناسب آشپزی نیست.

نکته دیگر این‌که موقع خرید ظروف تفلون دقت کنید سطح داخلی آن زدگی یا ترک نداشته باشد، چون استفاده از این‌گونه ظرف‌ها بسیار مضر است.

هنگام پخت و پز مواد غذایی به داخل این ترک‌ها وارد شده و مواد اولیه ظروف نیز می‌تواند وارد غذا ‌شود بنابراین مشخص است که چنین موضوعی به قطع و یقین باعث بروز بیماری‌های مختلف برای افراد خانواده خواهد شد.

ظروف تفلون خش برندارد

برای شستشوی ظروف تفلون از اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید؛ حتما ظروف تفلون را با ابر نرم یا تکه‌ای تور پرده بشویید.

همچنین برای شستشوی ظروف تفلون از مایع ظرفشویی استفاده کنید و از مصرف پودر لباسشویی برای این کار جدا خودداری نمایید.

چون این کار بتدریج باعث ایجاد خش‌هایی در سطح ظرف خواهد شد. همچنین اگر مشاهده کردید ظروف تفلون شما به هر دلیلی مانند برخورد قاشق با کف ظرف خش برداشته، هرگز دوباره از آن استفاده نکنید چون بر اثر پختن غذا در چنین ظرفی تکه‌های مواد اولیه ظرف وارد غذا می‌شود.

پس موقع پخت‌وپز حتما و فقط از قاشق‌های چوبی یا قاشق‌هایی که برای این‌گونه ظروف ساخته شده، استفاده کرده و هرگز اجسام تیز و برنده را به کار نبرید.

همچنین به یاد داشته باشید وقتی ظروف تفلون مورد نظر خود را می‌خرید باید اول ظرف را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و سطح داخل آن را با روغن چرب کرده و چند ساعت بگذارید بماند و سپس از آن برای تهیه غذا استفاده
کنید.

بازسازی ظروف تفلون

متاسفانه هنوز هم شاهدیم بعضی فروشگاه‌ها اقدام به گرفتن ظروف تفلون کهنه و تعمیر و بازسازی آنها می‌کنند. اما اگر شما هم این کار را انجام می‌دهید از ما به شما نصیحت، هیچ‌وقت برای صرفه‌جویی و کمتر شدن هزینه خانواده اقدام به چنین کاری نکنید چون موادی که برای بازسازی تفلون استفاده می‌شود مورد تائید سازمان بهداشت نیست و برای سلامت همه افراد خانواده بسیار مضر است.

همچنین فراموش نکنید که ظروف تفلون را نباید روی حرارت زیاد قرار دهید چون بخاری که از این‌گونه ظروف متصاعد می‌شود بسیار خطرناک است. علاوه بر این، سطح همه ظروف تفلون نیز پس از مدتی استفاده تغییر رنگ و شکل خواهد داد و در این صورت نباید از آنها استفاده کنید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)

مرضیه عالمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.