راهنمای خرید و فروش دنا پلاس

دنا پلاس

دنا پلاس در بین خودروها و تولیدات ملی جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره خودرویی محبوب، خوش‌ساخت و مجهز نسبت به دیگر تولیدات داخلی حساب می‌شود. به همین دلیل آمار خرید و فروش آن، چه در نسخه‌های صفر و چه کارکرده، در بین پرتعدادترین‌های بازار کشور است. نکته مهم این است که دنا به‌عنوان برادر بزرگتر دنا پلاس شناخته می‌شود، اما هیچگاه نتوانسته‌ است موفقیت آن را کسب کند.

درواقع ایران‌خودرو با رفع نواقص موجود در دنا و ایجاد تغییراتی مثبت در آن، توانست بازار خوبی با این سدان خانوادگی میان‌سایزش برای خود دست و پا کند. همین امر باعث شد تا ایران خودرو سبد محصولات دنا را با ایجاد تنوع در دنا پلاس گسترش دهد. اکنون دنا پلاس خود مدل‌ها و تیپ‌های متنوعی دارد که هرکدام در بازار خرید و فروش، طرف‌داران خاص خود را دارند.

تیپ‌ها و مدل‌های مختلف دنا پلاس

دنا پلاس در حال حاضر در دو نسخه دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای عرضه می‌شود. این خودرو در تمامی نسخه‌ها با پلتفرم مشترک پژو ۴۰۵ تولید و عرضه شده است. دنا پلاس معمولی در ابتدا و پیش از ارائه دنا پلاس توربوشارژ در تیپ ۱ و ۲ عرضه می‌شد. این دو تفاوتی در بخش فنی نداشتند و فقط برخی اختلافات امکاناتی و تجهیزاتی آنها را از یکدیگر متمایز می‌کرد.

۴ ایربگ، سانروف، آنتن کوسه‌ای،رینگ آلومینیومی، جا عینکی و رهیاب ماهواره‌ای ازجمله امکاناتی است که در دنا پلاس تیپ ۲ دیده می‌شود. در تیپ ۱ شاهد ۲ ایربگ هستیم. در سال ۹۶ با ورود دنا پلاس توربوشارژ، برخی امکانات به این خودروی جدید اضافه شد تا عنوان مجهزترین خودروی تولید داخل را به خود بگیرد.

رینگ‌های ۱۶اینچی آلومینیومی پنج پیچ جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو با نوار قرمز و تغییر طراحی دسته‌دنده ازجمله مواردی بودند که در دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای به دنا پلاس تیپ ۲ اضافه شدند. نسخه جدیدتر دنا پلاس مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک خودرویی است که بر اساس تعهدات و پیش ثبت‌نام‌های ایران‌خودرو در تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار کشور خواهد شد. اطلاعات مربوط به پیش‌فروش دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را در دنا پلاس دیواردنبال کنید.

 ایران خودرو ثبت‌نام این محصول خود را در سه تیپ تجهیزاتی با نام‌های L1 ،L2 ،L3 انجام داده است. سه تیپ از نظر ظاهری تفاوتی ندارند و تنها امکانات و تجهیزات در آنها متفاوت خواهد بود. فرمان کمکی برقی، سنسور دنده عقب، صندلی راننده ۲حالته برقی و سیستم مالتی مدیا ۷اینچی ازجمله مواردی هستند که در تیپ پایه یا L1 شاهد هستیم.

دوربین عقب، ترمز عقب دیسکی، ایربگ‌های جانبی، سیستم نمایشگر اخطار فشار تایر، سانروف، شیشه دودی، روکش صندلی چرم و پارچه، صندلی راننده ۶حالته برقی و کروز کنترل ازجمله مواردی هستند که به تیپ L2 اضافه می‌شوند. در تیپ L3 یا فول آپشن نیز شاهد کیلس ـ استارتر، صندلی راننده ۱۰حرکته برقی، تزئینات داخلی لوکس، مالتی‌مدیا ۱۰اینچی سنسور نور و باران، صندلی سرنشین ۶حالته برقی، زیرپایی ۳بعدی،  سنسور نور و باران و اسپویلر هستیم.

مشخصات فنی انواع دنا پلاس

دنا پلاس در تمامی نسخه‌ها به موتور ۱٫۷لیتری EF7 مجهز است که در سمند به کار رفته است. در نسخه‌های دستی یک گیربکس ۵سرعته اتوماتیک آن را همراهی می‌کند؛ یعنی همان گیربکسی که در دنا معمولی و سمند شاهد بودیم. در نسخه اتوماتیک، گیربکس ۶سرعته اتوماتیک DAE مجهز است که به ادعای ایران‌خودرو ۶۰ درصد آن داخلی‌سازی شده است. این گیربکس برای اولین بار بر روی یک خودرو مورداستفاده قرار خواهد گرفت. درنتیجه درخصوص کیفیت و عملکرد آن نمی‌توان قاطعانه نظر داد.

احتمالاً درصورت موفقیت این گیربکس در آینده آن را برروی محصولات مشابه ایران‌خودرو نیز شاهد باشیم. دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربوشارژ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ بودند، اما نمونه اتوماتیک توانسته به استاندارد یورو ۵ دست یابد. با توجه به قیمت روز خودرو دنا پلاس دیوار، می‌توان گفت احتمالاً دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک گران‌ترین خودروی داخلی کشور خواهد بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.