راهنمای سفر به تالاب بوجاق گیلان در دی‌ماه +عکس

تالاب بوجاق، دریا، رودخانه، بزرگ‌ترین مصب جنوب دریای خزر (مصب سفیدرود)، ساحل گِلی، ساحل شنی، علفزار، توده‌های گیاهی (درخت‌زار و بوته‌زار) و تالاب عمیق و کم‌عمق، همه و همه را با هم دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اینجا کوله‌باری از عنوان و لقب را با خود به همراه دارد؛ نخستین پارک‌ملی خشکی ـ دریایی ایران، نخستین و تنهاترین پارک ملی استان گیلان، منطقه‌ای مهم برای پرندگان در خاورمیانه، تالاب بین‌المللی. پارک ملی «بوجاق»، گرچه در مقایسه با تالاب‌های انزلی، میانکاله و ارومیه، تالابی کوچک به حساب می‌آید، اما یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است.

دلیل این اهمیت را باید در موقعیت جغرافیایی تالاب جست، چراکه این تالاب ۳هزار و ۲۶۰ هکتاری، زیستگاه‌های متنوعی را در خود جای داده است؛ تالاب بوجاق، دریا، رودخانه، بزرگ‌ترین مصب جنوب دریای خزر (مصب سفیدرود)، ساحل گِلی، ساحل شنی، علفزار، توده‌های گیاهی (درخت‌زار و بوته‌زار) و تالاب عمیق و کم‌عمق، همه و همه را با هم دارد و به همین دلیل هم به بهشتی برای پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده و برای هر عادت و روش تغذیه‌ای یک زیستگاه مناسب فراهم آورده است.

برای همین هم در این پارک ملی گونه‌های بسیاری از پرندگان را می‌توان مشاهده کرد. برای دیدن پرندگان این منطقه در دی‌ماه، همراه با «عباس عاشورى» ـ پرنده شناس و کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان ـ سفری می‌کنیم به این تالاب تا مسیرهای مختلف و پرندگان متنوع آن را ببینیم.

عاشوری مدرس دانشگاه، پژوهشگر برجسته کشور و استان در بخش محیط‌زیست و عضو هیات‌علمی ماهنامه «سرزمین‌من» است که تاکنون بیش از ۴۰ مقاله در خصوص پرندگان و تالاب‌ها و ۲ کتاب با عناوین «پرندگان در خطر انقراض و حمایت شده گیلان» و «زیستگاه‌های تالابی مهم پرندگان آبزی گیلان» از او منتشر شده است.

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.