راهکارهایی برای توسعه توریسم درمانی, تشریح مزیتهای گردشگری ایران برای رقابت با ترکیه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وی افزود: معمولا طبیعت گردشگری این است که گردشگر باید با پرداخت هزینه های سفر به رونق مقصد کمک کند اما در گردشگری پزشکی، گردشگر و مقصد هر دو از فواید مادی آن بهره می برنددر گردشگری پزشکی هم بیمار و هم پزشک یا بیمارستان مقصد، از این صنعت به منفعت می رسند؛ پزشک یا بیمارستان سود مالی و گردشگر نیز در کنار کسب سلامتی، مقادیر بسیاری از پول خود را صرفه جویی می کند.

وی تاکید کرد: گردشگری پزشکی گونه ای از گردشگری محسوب می گردد که گردشگران برای علاج بیماری خود به کشور دیگری سفر می کنند می توان گفت که در گردشگری سلامت، معالجه با استفاده از تکنولوژی جهان اول صورت می گیرد درحالی که قیمت این خدمات با نرخ جهان سوم از گردشگر دریافت می گردد اگرچه هدف گردشگری پزشکی، سلامت و بهبود فرد است، اما گردشگری یک فعالیت اقتصادی است که شامل تجارت در خدمات و ایجاد ارتباط بین ۲ بخش پزشکی و گردشگری است. 

در این نوع گردشگری، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی(مانند آبگرم ها) باشد که در این صورت ممکن است گردشگری او با سفر به نقاطی که این امکانات را دارند تکمیل شود این گونه گردشگری در دهه اخیر به ویژه در زمینه جراحی پلاستیک رشد فزاینده و شایان توجهی داشته است. یکی از دلایل رشد گردشگری پزشکی را می توان کاهش هزینه و مدت زمان مورد انتظار برای عمل جراحی در کشور دیگر دانست. 

اساس گردشگری پزشکی بر پایه فعالیت بیمارستان های مجهز با کادر مجرب در نقاط مختلف کشور است. در این راستا ایجاد بیمارستان های ویژه در نقاط گردشگر پذیر کشور ازجمله کیش می تواند در جذب گردشگران پژشکی مورد توجه قرار گیرد.

هم اکنون ایران در زمینه هایی همچون چشم پزشکی فعالیت هایی می کند ولی به نقل از کارشناسان به سبب نبود زیرساخت مناسب موفقیت ها در حد انتظار نبوده است.

دکتر بختیار زاهدی گفت: ایران از نیروهای توانمند پزشکی برخوردار است و به سبب اینکه در داخل کشور گردشگری پزشکی مورد توجه قرار نگرفته این کادرهای مجرب در بیمارستان های کشورهای حوزه خلیج فارس به کار مشغول شده اند.

وی ایران را دارای پتانسیل بالا در حوزه گردشگری پزشکی خواند و گفت: در ایران ظرفیت های بسیاری در بحث گردشگری پزشکی وجود دارد اما همه این امکانات فقط داشته ها است و دارایی نیست.

وی توضیح داد این داشته ها زمانی به دارایی تبدیل می گردد که از این امکانات استفاده کنیم و به منبع در آمد تبدیل شود ایران در گردشگری پزشکی با توجه به بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه از جایگاه والایی برخوردار است.

وی به آثار تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: بعداز اعمال تحریم علیه ایران، کشور در بعضی حوزه ها از جمله بخش پزشکی به پیشرفت هایی دست یافته که اکنون این رشد در بسیاری از بیمارستان های کشور ملاحظه می گردد.

وی به توسعه گردشگری پزشکی اشاره کرد و گفت: در این حوزه هنوز برنامه ریزی درستی وجود ندارد و ما نیاز به برنامه ریزی در این زمینه داریم.

مدیرعامل شرکت بین المللی تامین سلامت گردشگران آریا تبلیغات و بازاریابی را حلقه مفقوده توسعه گردشگری پزشکی درکشور دانست و گفت: تبلیغات و بازاریابی از خلاءهای گردشگری کشور است و باید داشته های خود را بطور مناسب به جهانیان از جمله کشورهای منطقه و آسیا معرفی کنیم.

دکتر بختیار زاهدی گفت: ایران از نظر پزشکی مانند جراحی قلب، مفاصل، استخوان و چشم پزشکی حرف اول را در منطقه می زند و باید از این پتانسیل ها برای توسعه این شاخه گردشگری استفاده کرد.

باید برای رشد این شاخه گردشگری بازاریابی مناسبی در منطقه و آسیا انجام گیرد تا از این پتانسیل ها و ظرفیت های موجود به درآمدزایی برسیم.در زمان حاضر میزان خروجی مسافران نسبت به ورودی ها به کشور کمتر است که این وضعیت اصلا مناسب نیست زیرا ارز بیشتری از کشور خارج می گردد.

وی افزود: ورود این گردشگران به کشور همچنین به اشتغال در کشور منتهی می گردد و از این طریق بسیاری از اشخاص جذب بازار کار می شوند.هزینه پزشکی ایران برای گردشگران خارجی مقبول و مناسب است هر چند امکان دارد این هزینه ها برای مردم ایران گران باشد.وی افزود: برای توسعه گردشگری پزشکی باید بازار را بخش بندی کنیم؛ در این بخش بندی باید به شناسایی و معرفی بپردازیم و بدانیم که کجا باید تبلیغ کنیم.

 فرصتها و چالش های توریسم درمانی در رقابت با کشورهای همسایه 

دکتر بختیار زاهدی با تشریح مزیتهای گردشگری ایران برای رقابت با ترکیه ودیگر کشورها گفت:ایران از مزایای متعددی برای تبدیل به کشور پیشرو در گردشگری پزشکی در سطح منطقه برخوردار است؛ اما در میدان رقابت باید با ایجاد امکانات و تسهیلات، گردشگران را برای حضور در کشور ترغیب و تشویق کنیم پایین بودن هزینه های درمانی در مقیاس جهانی و منطقه ای از مزیت های گردشگری پزشکی در ایران است که به نقل از کارشناسان باید برای معرفی این مزیت و همچنین رونق گردشگری برنامه های مناسب تبلیغی و بازاریابی اجرا شود.

با اینحال کشور ما برای حضور موثر در صنعت گردشگری پزشکی با چالش های متعددی ازجمله فقدان برنامه مدون گردشگری پزشکی، عدم استانداردسازی هزینه های درمانی و اعتباربخشی بیمارستان ها و همچنین فقدان پوشش بیمه مسئولیت پزشکی کارآمد روبرو است رفع هر کدام از این چالش ها می تواند گردشگران فراوانی روانه کشور کند که نتیجه آن رونق اقتصادی و رفع بیکاری خواهد بود. با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود دولت ایران برای توسعه‌ی گردشگری پزشکی تمامی عوامل مؤثر در صنعت گردشگری پزشکی را در نظر بگیرد و با تدوین یک برنامه‌ی جامع و هماهنگ، صنعت گردشگری پزشکی کشور را توسعه دهد


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.