راهکارهای طلایی برای مراقبت از هارد رایانه

اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین ابزاری که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده شما قرار بگیرد ابزار Disk Defragment ویندوز است. این نرم افزار کمک ویژه ای در خانه تکانی و مراقبت از هارد دیسک به شما خواهد کرد.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، هارد دیسک یکی از بخش های حیاتی رایانه است زیرا معمولا اطلاعات بسیاری در آن ذخریده می گردد. نرم افزارهای مختلف و راهکارهای خاصی می باشند که برای مرتب‌سازی هارددیسک و رفع برخی مشکلات سخت‌افزاری در این زمینه کمک حال شما خواهد بود.

تکه‌زدایی هارد دیسک

اولین ابزاری که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده شما قرار بگیرد ابزار Disk Defragment ویندوز است. باید به پوشه Accessories در نوار ابزار ویندوز مراجعه و سپس پوشه System Tools کلیک کنید تا بتوانید ابزار Disk Defragment را ملاحظه کنید.

درباره کارکرد این ابزار این گونه باید گفت که به کمک آن می‌توان فضای اشغال شده هارددیسک را سر و سامان داد. مفهوم این کارکرد را می‌توان به زبان ساده این گونه بیان کرد که فضای هارددیسک شما شامل خانه‌های حافظه متعددی است که در کنار هم قرار گرفته و شبکه‌ای از حافظه را ایجاد کرده است. زمانی که شما اطلاعاتی را روی هارددیسک خود ذخیره می‌کنید و یا اطلاعات دیگری را از روی آن پاک می‌کنید، بخشی از خانه‌های این شبکه اطلاعاتی هادرددیسک پر و یا خالی می‌شود.

انجام این کار در دراز مدت سبب می‌شود ذخیره‌سازی اطلاعات روی هارددیسک نظم و ترتیب خود را از دست بدهد و بخش‌های مختلف فایل به‌صورت نامنظم در هر جای هارد دیسک قرار بگیرند. بنابراین به مرور زمان این مرتب‌سازی مشکلاتی را برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده ایجاد می‌کند که مهم‌ترین پیامد آن کاهش سرعت دسترسی و به تبع آن کار کشیدن بیش از حد از هارددیسک خواهد شد. کاری که Disk Defragment انجام می‌دهد این است که به مرتب‌سازی فضای اشغال شده هارددیسک می‌پردازد تا سرعت دسترسی به آن‌ها افزایش یابد.

کار با این ابزار نیز بسیار ساده است. شما باید پس از انتخاب درایو مورد نظر خود برای مرتب‌سازی اطلاعات ذخیره شده، ابتدای روی گزینه Analyze Disk کلیک کرده و با پایـان رفتـن انجام این مرحله از کار گزینه بعدی یعنی Disk Defragment را انتخاب کنید.

خانه‌تکانی هارد دیسک

یکی دیگر از ابزارهایی که می‌تواند برای افزایش راندمان کاری سیستم مفید باشد، Disk Cleanupاست. دسترسی به این ابزار نیز مشابه حالت قبل است و باید به پوشه System Tools مراجعه کنید. پس از باز کردن این برنامه کافی است درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید و در ادامه انجام این کار را با کلیک روی گزینه OK تایید کنید. این اقدام شما سبب می‌شود سیستم پس از ارزیابی شرایط درایو مربوطه، صفحه‌ای را به شما نمایش دهد که از طریق آن می‌توانید بسیاری از اطلاعات زائد و ناکارآمد موجود در آن درایو را از روی هارددیسک پاک کنید.

با استفاده از این ابزار بخش عمده‌ای از فایل‌های بلااستفاده که بودن آن‌ها روی هارددیسک فقط سبب اشغال فضا می‌شود پاک خواهد شد؛ بدون آن که مشکل برای سایر اطلاعات شما به وجود بیاید. البته این ابزار ویندوز گاهی به صورت خودکار نیز فراخوانی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که حجم اطلاعات ذخیره شده روی یکی از درایوهای شما و به خصوص درایو ویندوز از حد مجاز بیشتر می‌شود و میزان فضای باقی مانده در آن کفاف اجرای دستورات را نمی‌دهد.

باید به این نکته اشاره کرد که در زمان اجرای هر دستور و یا استفاده از هر برنامه ویندوزی، تعدادی از فایل‌های سیستمی مربوط به ویندوز و آن برنامه مورد نظر در درایو ویندوز هارددیسک ذخیره‌سازی می‌شود. هرچند این فایل‌ها پس از پایان کار شما با آن نرم‌افزار خاص در درایو ویندوز نیز پاک می‌شود اما ساختار این کار شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کند که شما همواره برای اجرای برخی برنامه‌ها و دستورات در سیستم به حافظه خالی در درایو ویندوز خود نیاز خواهید شد. زمانی که این حافظه کم‌تر از حد مورد نیاز باشد، دستورات و برنامه‌های شما اجرای نخواهد شد؛ مگر آن که حجم اطلاعات ذخیره‌سازی شده در آن درایو را کاهش دهید.

در این شرایط ویندوز به صورت خودکار استفاده از Disk Cleanup را به شما پیشنهاد می‌کند. البته حل این مشکل به کمک این ابزار قطعی و صددرصد نیست. بنابراین پیشنهادی که متخصصان به کاربران ارائه می‌کنند این است که همیشه حجم درایو ویندوز خود را بیشتر از اندازه مورد نیاز در نظر بگیرد تا در روند نصب و اجرای برنامه‌های مختلف با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.