راهکار اساسی کاهش تصادفات جاده ای توسعه زیرساخت های حمل و نقل است

راهکار اساسی کاهش تصادفات جاده ای توسعه زیرساخت های حمل و نقل است

عصرخودرو : در کاهش تصادفات جاده‌ای کنترل شدید قانونی و رفع نقاط کوچک حادثه‌خیز، مسکنی با تأثیر کوتاه مدت است اما راهکار اساسی توسعه زیرساخت‌های بزرگراهی و آزادراهی کشور است

به نقل ازممتازنیوز، خادمی معاون ساخت و توسعه راهها در ابتدا بر استاندارد بودن راه‌های در حال احداث و ساخته شده در کشور تأکید کرد و گفت: راه‌ها با هدف خاص و با در نظر گرفتن تمامی جوانب طراحی می‌‌شوند که اگر طبق علایم هشدار دهنده برای آن مسیر عمل کنیم دیگر شاهد سوانح جاده‌ای نخواهیم بود.
وی درباره شرایط ساخت و توسعه راه در کشور گفت: وظیفه ما ایجاد راه‌های جدید و استاندارد در سراسر کشور است اما یکی از چالش‌های مهم ما در این مسیر تأمین اعتبار است. به طور متوسط برای ساخت هر متر راه اصلی یک میلیون تومان، هر متر بزرگراه ۲ میلیون و هر متر آزاداره ۳ میلیون تومان هزینه می‌شود که خوشبختانه طراحی، ساخت، اجرا و توسعه راهها توسط متخصصان ایرانی تا حدی این چالش را جبران می‌کند.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور با تأکید بر لزوم گسترش بزرگراهها با توجه به افزایش تعداد خودرو در کشور گفت: سرعت رشد وسایل نقلیه ۸ برابر سرعت توسعه راه‌ها در کشور است و برای اینکه سرعت توسعه زیرساختها هم متناسب با آن تنظیم گردد نیاز به اعتبارات متناسب است و برای حل مشکل در ساخت و توسعه راه‌ها نمی‌توان تنها به اعتبار دولت متکی بود و تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی می‌توان بر این کاستی فایق آمد.
وی ادامه داد: در خصوص تصادفات جاده‌ای کنترل شدید قانونی و رفع نقاط کوچک حادثه‌خیز، مسکنی با تأثیر کوتاه مدت است اما راهکار اساسی توسعه زیرساخت‌های بزرگراهی و آزادراهی کشور است. در حال حاضر این شبکه ۱۱ هزار کیلومتر است که نیاز کشور ۳۰ هزار کیلومتر است که باید در آینده‌ای نزدیک احداث کنیم.
او درباره رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور تصریح کرد: در حال حاضر ساخت راه‌های جدید با استانداردهای بالا براساس شرایط آینده در نظر گرفته می‌شود که این کار را از بحرانی‌ترین نقاط آغاز کردیم و اعتبار آن از محل فروش اورق مشارکت، مهر ماندگار دولت و منابع اعتباری سنواتی تأمین می‌شود.
خادمی تکمیل کریدورهای اصلی کشور را از دیگر اولویت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معرفی کرد و گفت: در توسعه راه‌های کشور در حال تکمیل شریان‌های منقطعی هستیم که برخی از آنها نیز در نقاط پرتردد و حادثه‌خیز قرار گرفته‌اند. با تکمیل این شبکه علاوه بر توسعه اقتصادی شاهد افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در کشور خواهیم بود.
خادمی در پایان درباره اهمیت استاندارد خودرو در کنار ایمنی راه‌ها تصریح کرد: حداکثر سرعت در آزادراه‌های کشور نیز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است و اگر خودرویی دارای امکان سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد این به معنای مجاز بودن تردد با این سرعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیست. بلکه به معنای آن است که ایمنی و سلامت سرنشینان در خودروی با ایمنی بالا که با سرعت مجاز حرکت می کند بسیار بالاتر است.

شنبه ۱۱ شهریور   ۸:۵۵


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.