راه‌اندازی دو موتور جست‌وجوی بومی تا پایان سال وعده داده شد

راه‌اندازی دو موتور جست‌وجوی بومی تا پایان سال وعده داده شد

معاون وزیر ICT نهادهای فعال در این زمینه را مجموعه جزایری دانست که اکنون بدون اطلاع از کار یکدیگر به فعالیت می‌پردازند و لازم است این مجموعه جزایر در جریان اقدامات و فعالیت‌های یکدیگر قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ارزیابی وبگاه‌های حاکمیتی اظهار کرد: اتفاقاتی که در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد، سرعتی بسیار بالا دارد و به نوعی می توان اعلام کرد که در این حوزه انقلابی صورت گرفته است که سطح این انقلاب با سایر انقلاب‌هایی که پیش از این به وقوع پیوسته بودند به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که در حال حاضر روزانه دو و نیم اگزابایت محتوا در دنیا تولید می‌شود تاکید کرد:‌ شاید عده‌ای فکر کنند تمام این محتواها به واسطه‌ بخش‌های تجاری تولید می‌شود اما آمارهای جهانی گویای آن است که بخشی از این محتوا توسط مردم تولید می‌شود، پس ما نمی‌توانیم این موارد را در نظر نگیریم.

او در ادامه با اشاره تلویحی به صحبت‌هایی که توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی درباره موازی‌کاری‌هایی که در فضای آی.تی کشور صورت می‌گیرد عنوان شد، گفت: اکنون صحبت‌هایی درباره‌ی موازی‌کاری مطرح می‌شود. اما نظر من این است که ما باید به نهضتی که در کشور ایجاد شده افتخار کنیم.

حکیم‌جوادی همچنین گفت: اکنون کشوری مانند پاکستان تصمیم می‌گیرد که اقتصاد خود را از سمت کشاورزی به سوی الکترونیکی ببرد و وزیر ارتباطات این کشور اعلام می‌کند که ظرف ۱۰ سال آینده GDP این کشور چندین برابر خواهد شد و در این میان لازم است تمام بخش‌ها دولت را در دستیابی به این هدف کمک کنند. همان طور که می‌بینیم اکنون کشورهای مختلف دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که ICT ابزاری مهم است که به رشد جوامع کمک می‌کند. اما به نظر می‌رسد ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و همه ما باید کمک کنیم تا هر چه سریع‌تر به این نقطه دست پیدا کنیم.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات یادآور شد: امروز موضوع اصلی ما موضوع دیگری است؛ در حال حاضر یکی از شاخص‌های جوامع بین‌المللی که از بالاترین اهمیت برخوردار است، توسعه‌ی زیرساخت‌ها به شمار می‌رود که وزارت ارتباطات در ایران وظیفه داشت این موضوع را محقق کند. اکنون هم دراین زمینه وضعیت بدی نداریم.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: پهنای باند اینترنت و اینترانت و همین طور بحث شبکه ملی اطلاعات تکالیف روشنی است که در زمینه فن‌آوری اطلاعات برعهده‌ی دولت گذاشته شده است و من فکر نمی‌کنم در این زمینه جای سوالی وجود داشته باشد. اکنون بزرگترین پروژه‌های خصوصی‌سازی در کشور در وزارتخانه ما صورت گرفته است و تلاش‌های مختلفی صورت می‌گیرد تا بخشی از زیرساخت‌ها نیز از این بخش خارج شده و برون‌سپاری شود.

وی ادامه داد: اکنون جامعه فرهیخته ایران در حال طراحی موتور جست‌وجوهای متعدد است و شرکت‌های توانمند داخلی دائم به ما مراجعه کرده و می‌گویند که چنین موتورهای جست‌وجویی طراحی کرده‌اند. اگر دوستان کمی جست‌وجو کنند، متوجه خواهند شد که تاکنون چندین موتور جست‌وجوی ایرانی طراحی شده است. البته ممکن است این موتورهای جست‌وجو با دو جست‌وجوگر برتر دنیا قابل مقایسه نباشند اما به هر حال برای آن موتورها میلیاردها هزینه شده است.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر این‌که تا پایان امسال کشور دارای یک یا دو نمونه بارز موتور جست‌وجوی بومی خواهد بود اظهار کرد: گاه با وارد کردن یک پسوند ملی، برخی طرح‌ها را به حوزه‌ای خاص می‌اندازیم. اما اگر این پسوند را با پسوند بومی تغییر دهیم، بخشی از این مشکل حل خواهد شد.

معاون وزیر ICT در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که اکنون دو تا سه سیستم عامل بومی در کشور طراحی شده به ای‌میل‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: زمانی که بخش‌نامه وزیر ارتباطات مبنی بر استفاده بانک‌ها از ای‌میل‌های ایرانی ابلاغ شد، بسیاری دچار این نگرانی بودند که از این پس چه اتفاقی خواهد افتاد. اما همان طور که دیدیم هیچ مشکلی ایجاد نشد. اکنون من آمار دارم و می دانم که بانک‌های مختلف در حال رقابت با یکدیگر هستند تا هر یک ای‌میل خاص خود را طراحی کرده و به کاربران خود بدهند چرا که ساخت ای‌میل کار دشواری نیست.

حکیم‌جوادی درادامه با یادآوری آن‌که پیش از این هم سه ایمیل ایرانی برای استفاده کاربران اعلام شده بود اعلام کرد که در حال حاضر هفت یا هشت شرکت در انتظار دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی ای‌میل‌های جدید هستند.

وی در عین حال یادآور شد: در زمینه امنیت هم اصلا نباید افسوس شرکت‌های بزرگ داخلی را با هر شکلی که هستند بخوریم. حتی در زمان حمله بدافزار فلیم ما اولین کشوری بودیم که متوجه حضور این بدافزار شده و آن را اعلام کردیم و حتی کسپرسکی نیز این موضوع را یک روز پس از ما اعلام کرد، پس بهتر است توان داخلی را دست کم نگیریم.

او ادامه داد: اکنون مشکل عمده ما این است که جزایری هستیم که خیلی با یکدیگر ارتباط نداریم و در این شرایط این که بگوییم که فلان نهاد خوب کار نکرده و این سازمان متعلق به ما باشد خیلی هنر نیست.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی شورای عالی فضای مجازی، نوعی یکپارچگی دراین زمینه ایجاد شود.

حکیم‌جوادی در بخشی از صحبت‌های خود هم به پورتال‌ها حاکمیتی پرداخت وعنوان کرد:‌ بحث امنیت این پورتال‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. چرا که یک نهاد حاکمیت اطلاعات خصوصی مردم را برروی سایت می‌گذارد و این اطلاعات در موارد متعدد ممکن است مورد سوء‌ استفاده‌هایی قرار بگیرند و به همین دلیل لازم است حتما این سایت‌ها از امنیت بالایی برخوردار باشند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.