راه‌اندازی سایتی برای فروش محصولات معلولان/چرا آماری از تعداد معلولان شاغل نداریم؟

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران از راه‌اندازی سایتی برای فروش محصولات و تولیدات افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا چند ماه آینده این امکان را اجرایی کنیم تا افراد جامعه هدف از این طریق بتوانند تولیدات و محصولاتشان را به فروش برسانند.

راه‌اندازی سایتی برای فروش محصولات معلولان/چرا آماری از تعداد معلولان شاغل نداریم؟

به گزارش ممتاز نیوز، یوسف رضایی با بیان اینکه تمام اقدامات بهزیستی در فرآیند توانمندسازی این است که افراد دارای معلولیت توانمند و دارای اشتغال شوند، افزود: تلاش ما بر این است که اشتغال پایدار، اصولی و عملی برای افراد دارای معلولیت (معلولیت جسمی و حرکتی) ایجاد شود.

وی درخصوص تعداد افراد دارای معلولیت شاغل در کشور گفت: برنامه مدنظر سازمان بهزیستی اشتغال پایدار است و نه اشتغال کاذب؛ اکنون از بین جامعه هدف، افرادی هستند که علی رغم نداشتن اشتغال پایدار، به ما درخواست شغل نمی‌دهند اما عملا جز افرادی محسوب می‌شوند که نیازمند شغل هستند، این افراد در مشاغل کاذب (مثل دستفروشی) هستند، اما به دلیل اینکه دستفروشی می‌کنند و از شغل خود رضایت دارد، معمولا به بهزیستی برای شغل درخواست نمی‌دهند، با این وجود این افراد جز معلولینی هستند که شغل پایدار ندارند. بنابراین آمار قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: از سویی دیگر دستورالعملی مبنی بر اینکه «افراد دارای معلولیت شاغل مستمری ماهانه دریافت نمی‌کنند» وجود دارد. این مسئله موجب می‌شود افراد شاغل دارای معلولیت، اشتغال خود را اعلام نکنند تا مستمری ماهانه‌شان را از دست ندهند. این موضوعات موجب می‌شود از آمار واقعی فاصله داشته باشیم.  

رضایی، دستیابی به استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی (اشتغال و درآمدزایی) افراد دارای معلولیت را توانمندسازی دانست و خاطرنشان کرد: نگاه سازمان بهزیستی در زمینه توانمندسازی افراد دارای معلولیت «ایجاد اشتغال» و «خروج افراد از محیط خانه» است؛ به عبارتی در زمینه توانمندسازی افراد دارای معلولیت صرفا به موضوع اشتغال نمی‌پردازیم و حضور فرد در اجتماع نیز برای ما جزو توانمندسازی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی برای ایجاد فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، مشاغل را براساس شدت و نوع معلولیت و توانمندی آنها تعریف می‌کند. در قانون حمایت از حقوق معلولان سه ماده قانونی برای اشتغال افراد دارای معلولیت لحاظ شده است. در مواد مختلف این قانون به طرح ارتقاء کارایی افراد دارای معلولیت، استخدام سه درصد از معلولان در شرایط یکسان و عادی، اشتغالزایی و بیمه خویش فرمایی و… پرداخته شده است. در واقع بحث اشتغال پایدار در مواد مختلف این قانون مدنظر ما است. در بخشی از برنامه توانمندسازی، به اشتغال نیمه پایدار نیز می‌پردازیم، به این معنی که افراد را در مراکز حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی به توانمندی می‌رسانیم تا افراد جامعه هدف وارد اجتماع شوند و بعد از یادگیری مهارتی خاص، کسب درآمد کنند.

سرپرست معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: برنامه بهزیستی در اشتغال نیمه‌پایدار همه نوع معلولیت‌ها را در برمی‌گیرد؛ افراد دارای معلولیت ذهنی هم می‌توانند در کارگاه‌های تولیدی حمایتی علاوه بر طی مراحل آموزش، مشغول شده و دستمزد دریافت کنند.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت که خودشان صاحب کسب و کار هستند، نیز اینگونه توضیح داد: در راستای اشتغال افراد دارای معلولیتی که خود صنایعی را تولید می‌کنند، سازمان بهزیستی در حال راه‌اندازی سایت و امکانی در فضای مجازی است تا افراد از این طریق بتوانند تولیدات و محصولاتشان را به فروش برسانند. در تلاش هستیم تا چند ماه آینده این امکان را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.