راه‌اندازی مراکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد محرک/ خدمات درمان اعتیاد در پزشک خانواده ادغام شد

وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی خبر داد:

دستجردی از ادغام خدمات درمان اعتیاد در پزشک خانواده خبر داد و گفت: با گسترش برنامه پزشک خانواده، برنامه ادغام خدمات درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده اجرا خواهدشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ مرضیه وحید دستجردی در همایش روز جهان مواد مخدر اظهار داشت: در زمینه حل معضل اعتیاد برنامه‌ریزی‌های لازم را تا سال صورت گرفته است و هدف‌گذاری‌های لازم در کاهش شیب صعودی اعتیاد تا پایان برنامه پنجم صورت گرفته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: سند مبارزه با الکل تدوین شد و این سند مراحل پیشگیری، درمان و آموزش‌های عمومی را شامل می‌شود. ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران معتاد و سوء مصرف‌کننده مواد در شهرها و روستاها از دیگر برنامه‌هایی است که تدوین شده و در دست اجرا است.

دستجردی افزود: حدود ۹۴٫۸ درصد جمعیت معتادان را مردان و حدود ۵٫۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، بیشترین شیوع معتادان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.  

وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت ماموریت‌های ویژه‌ای را برای حل معضل اعتیاد طراحی کرده است. بر این اساس حمایت از تشکل‌های مردمی در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان، توسعه مطالعات و پژوهش‌های بنیادی کاربردی و توسعه‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وزیر بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌ مهارت‌های فرزندپروری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در گروه هدف طراحی شده است. همچنین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت در مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری، ورزشی، جانبازان و محیط‌های نظامی تدوین شده‌اند.

دستجردی از تدوین پروتکل‌های درمانی و راهنماهای بالینی برای گروه‌ها و نقش‌های مختلف  خبر دادو گفت: بر این اساس پروتکل درمان نگهدارنده با متادون، پروتکل درمان نگهدارنده با بوپرونرفین، پرتکل درمان سم‌زدایی با بوپرونرفین، پرتکل درمان نگهدارنده با شربت تریاک، پرتکل درمان سوء مصرف مواد در دوران بارداری، زایمان و شیردهی و پروتکل و راهنماهای بالینی درمان سوء مصرف مواد محرک در سطح وزارت بهداشت آماده و تدوین شده است. 

وزیر بهداشت از تاسیس و صدور مجوز مراکز سرپاییی درمان با داروهای آگونیست خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر در این زمینه ۱۸۹ مرکز دولتی و دو هزار و ۱۶۲ مرکز خصوصی تحت نظارت وزارت بهداشت در سطح کشور فعال هستند. همچنین ۴۷ هزار و ۲۳۳ نفر در مراکز دولتی و ۳۸۵ هزار و ۴۱۷ نفر در مراکز خصوصی تحت درمان قرار دارند. در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار نفر تحت درمان در این مراکز قرار دارند. 

دستجردی با اشاره به راه‌اندازی مراکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد محرک گفت: با توجه به تغییر چهره اعتیاد از مواد مخدر سنتی به مواد محرک و روان‌گردان‌ها، این مراکز تاسیس شدند. همچنین اورژانس‌ها و بخش‌های بستری درمان سوء مصرف مواد نیز راه‌اندازی شده‌اند. 

وی به برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد اشاره کرد و افزود: این برنامه با هدف کاهش عوارض و خدمات جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی طراحی شده‌اند و مهم‌ترین هدف این برنامه‌ها در حوزه سلامت، جلوگیری از گسترش ایدز در سطح جامعه از طریق تزریق، تماس جنسی و هپاتیت است.

وزیر بهداشت با اشاره به کنترل شیوع ایدز از طریق تماس جنسی میان معتادان اذعان داشت: کاهش شیوع بیماری‌های مقاربتی در معتادان و کاهش شیوع دیگر عوارض جسمی ناشی از تزریق مانند آبسه‌های عفونی و مرگ‌های ناگهانی و همچنین شاهد کاهش جرم و جنایت در بین معتادان را به دنبال اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد هستیم. 

دستجردی از ادغام خدمات پیشگیری از اعتیاد در نظام مراقبت‌های اولیه (THC) خبر داد و گفت: بر این اساس آموزش و مشاوره چهره به چهره، آموزش خانواده‌ها، بیماریابی فعال، ارجاع بیماران جهت درمان و… انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های آموزشی برای مردم، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان اظهار داشت: حدود دو سال اخیر تمام خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت به مراکز مشاوره دانشجویی مجهز شده‌اند. بر این اساس ۱۵۷ اتاق مشاوره در داخل خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت فعال هستند. همچنین در ۳۵ دانشگاه نیز خط تلفنی به صورت ۲۴ ساعته برای مشاوره در اختیار دانشجویان قرار دارد. 

دستجردی افزود: تاسیس سامانه ثبت اطلاعات مربوط به شیوع اعتیاد نیز در مراحل مطالعه و طراحی قرار دارد. تاسیس سامانه هشدار سریع مواد مخدر برای شناسایی موارد جدید نیز در مراحل انتهایی است.

وزیر بهداشت در خاتمه اظهار داشت: قرص و شربت متادون و شربت تریاک به صورت انبوه در حوزه دارویی وزارت بهداشت تولید می‌شود و نظارت مستمر در چرخه تولید و توزیع داروها وجود دارد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.