راه‌حل‌هایی برای مدیریت زباله هسته‌یی

۱۳خردادماه،

برای دور ریختن امن و ایمن زباله رادیواکتیو دارای تشعشعات بالا و عمر طولانی، باید این ماده برای یک دوره زمانی که در مقایسه با تجارب روزانه ما بسیار طولانی است‌،انبار شود. باید تاسیسات زیرزمینی انهدام زباله در شرایط مناسب زمین شناختی که با اطمینان بتوان اثبات کرد برای نگهداری و دور نگهداشتن آنها از محیط‌زیست ما برای صدها هزار سال مناسب می باشند، طراحی و ساخته شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این دوره زمانی که باید در طولانی ایمنی یک سیستم زیرزمینی نگهداری زباله تامین شود، سطح تشعشع زباله به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که نمی‌تواند برای مردم یا محیط‌زیست خطر محسوب شود. سوابق باستان‌شناسی می‌تواند به تجسم یک دوره زمانی با این مدت طولانی کمک کند. در یکصد هزار سال قبل آب و هوا تغییر کرده، اقیانوس‌ها دچار طغیان و نابودی شده‌اند و گونه‌های جانوری متحول شده‌اند. سنگ‌ها شاهد تمامی این تغییرات بوده‌اند. زمین‌شناسان در جستجو‌های‌شان برای انبارهای ایمن دفن بلند مدت زباله‌های رادیواکتیو متوجه تشکیلاتی صخره‌ای شده‌اند که در طول میلیون‌ها سال ثابت بوده‌اند. انتظار می‌رود این تشکیلات زمین‌شناسی برای میلیون‌ها سال بعد از این هم ثابت بمانند و بتوانند به عنوان تشکیلات میزبان انبارهای زباله به کار بروند.

زباله با محتویات رادیواکتیو با تشعشعات بالا شامل سوخت هسته‌یی مصرف شده در زمانی است که به عنوان زباله و محصول فرعی فعالیت‌های باز فرآوری سوخت اعلام شود. این نوع زباله رادیواکتیو باید با دقت از زیست کره دور شوند. بنابر نظر جمعی کارشناسان بین المللی، تشکیلات زمین شناختی عمیق باید به عنوان میزبان انبارهای نهایی برای نگهداری ایمن این زباله استفاده شوند.

در حال حاضر تعدادی از کشورها به دنبال انبار زمین‌شناسی برای زباله‌های با درجه بالای رادیواکتیو می باشند. تاسیسات از این قبیل در آلمان و آمریکا برای نگهداری زباله با درجه پایین و متوسط وجود دارد.

دیگر پایگاه اینترنتی‌ها در فنلاند‌،فرانسه و سوئد برای نگهداری زباله رادیواکتیو با درجه بالا و سوخت هسته‌یی مصرف شده در حال سوخت می باشند و قرار است در سال‌های ۲۰۲۰ عملیا‌ت‌های جاسازی زباله را آغاز کنند.

در بعضی کشورها دانشمندان در حال آزمایش تکنیک‌های نگهداری می باشند و شرایط ژئولوژیک آزمایشگاههای زیرزمینی ساخته شده را بررسی می‌کنند تا اطمینان یابند که زباله‌ها برای ۱۰ هزار نسل بعد از مردم و محیط‌زیست دور خواهند ماند. کارشناسان ایمنی انبار را برای یک دوره یک میلیون ساله و در بعضی موارد طولانی‌تر از آن ارزیابی می‌کنند.

تحقیقاتی که در این آزمایشگاه‌های زیرزمینی انجام می‌گیرد، قابلیت دوام انبار در نمک (آلمان)، در سنگ بلورین (کانادا، ژاپن، سوییس و سوئد)، در خاک رس نرم (بلژیک) و خاک رس سفت (فرانسه و سوییس) را بررسی می‌کند. روسیه در حال برنامه‌ریزی ساخت یک آزمایشگاه تحقیقاتی زیرزمینی در منطقه کراسنوبارسک در سیبری مرکزی از سال ۲۰۲۲ به بعد است. چین در حال برنامه‌ریزی ساخت یک آزمایشگاه تحقیقاتی زیرزمینی است که تا پیش از ۲۰۲۰ عملیاتی می‌شود.

در بلژیک تاسیسات تحقیقات زیرزمینی پایگاه اینترنتی آزمایشی دفن زباله در یک تشکیلات خاکی در عمق ۲۲۰ متری واقع شده است این مرکز هدایت تاسیسات تحقیقاتی در بلژیک برای تحقق آزمایشی دربارهٔ دفن زباله رادیواکتیو در عمق را بر عهده دارد.

جمهوری چک در حال بررسی گزینه‌های دفن ژئولوژیکی است که به قرار دادن زباله دارای سطح بالای تشعشع در توده سنگ گرانیت یا محیطی مشابه آن منجر شود. این تشکیلاتی مشابه با طراحی‌های سوئد و فنلاند است.

در فنلاند،‌کارشناسان تحقیق دربارهٔ یک انبار نهایی زباله را در سال‌های ۱۹۷۰ آغازکردند. در دسامبر ۲۰۱۲ پوویسا شرکت فنلادی مسوول نصب و اجرای انبار سوخت هسته‌یی مجوز ساخت این انبار در اولکیلوتو واقع در ۳۰۰ کیلومتری شمال غربی هلسینکی را صادر کرد. جای دادن زباله در صورتی که مجوز را دریافت کند از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

در فرانسه، آژانس‌ ملی مدیریت زباله رادیواکتیو در حال آزمایش ظرفیت صخره‌هایی در یک آزمایشگاه زیرزمینی در خارج «بور» در شمال غرب فرانسه است که قرار است زباله رادیواکتیو با تشعشعات بالا را برای چند صد یا چند هزار سال در خود جای دهند.

در ژاپن، پروژه آزمایشگاه تحقیقاتی زیرزمینی میزونامی، در حال آنالیز ارزیابی محیط زمین‌شناسی در اعماق و توسعه فن‌آوری‌های مهندسی برای اعمال آن در اعماق زمین است. آزمایشگاه دومی در هورونوب در جزیره هوکایدو در حال بررسی محیط زمین‌شناسی در عمق در صخره‌های رسوبی است.

در سوئد،‌شرکت «مدیریت سوخت و زباله هسته‌یی سوئد» یک تاسیسات را در نزدیکی «خوردسمارک» در شرق ساحل «آیلند» انتخاب کرد و مجوز ساخت انبار سوخت هسته‌یی را در مارس ۲۰۱۱ صادر کرد که اکنون در حال بازنگری مقرراتی است.

سوییس دو آزمایشگاه تحقیقاتی زیرزمینی در آلپ و مونت‌تری دارد که محیطی را برای آزمایش واقع گرایانه شرایط زمین‌شناختی و گزینه‌های دفن برای دفن زباله رادیواکتیو با تشعشعات بالا فراهم می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.