راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران iبه رسمیت شناختن حق غنی‌سازی است

۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱ iبه نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

شفیعی با اشاره iبه مذاکرات پیش‌روی ایران و ۱+۵:

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نبود اراده سیاسی لازم از سوی ۱+۵ را سبب iبه سرانجام نرسیدن مذاکرات هسته‌ای عنوان نمود.

 نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در مباحث مربوط iبه مذاکرات، اراده سیاسی بسیار مهم است، گفت: اگر همه زمینه‌ها برای مذاکرات ایران و ۱+۵ مهیا باشد، اما اراده سیاسی برای انجام مذاکره فراهم نباشد هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از سوی ایران اراده سیاسی برای انجام مذاکره وجود دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران مذاکره را iبه عنوان گفتمان حاکم در بحث مسائل هسته‌ای خود پذیرفته و در پی این است که از طریق مذاکره،‌ اختلافات و ابهامات موجود  را حل و فصل کند که این اصل در ارتباط با مجموعه ۱+۵ وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تصریح نمود: مشکلی که در حال‌حاضر با آن مواجه هستیم نه بحث مذاکره و مکانیسم و موضوعات مذاکرات، بلکه فقدان اراده سیاسی لازم غرب برای iبه انجام رسیدن مذاکرات با ایران است.

شفیعی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد فشار و مذاکره از سوی غرب نتیجه بخش نخواهد بود بلکه آنها باید صداقت لازم را در روند  مذاکرات داشته باشند، گفت: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است iبه رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است و iبه نظرم درصدهای غنی سازی اهمیت چندانی ندارد، شاید جمهوری اسلامی ایران تمایل داشته باشد غنی‌سازی اورانیوم با هیچ درصدی  را نداشته باشد اما  این تمایل را دارد که iبه عنوان حق مردم و حقوق جمهوری اسلامی ایران، براساس مفاد NPT از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای iبهره‌مند شود.

وی تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران در پی احقاق این حق است و iبه نظر می‌رسد روی درصدها حساسیت خاصی نداشته باشد، هر چند درباره خلوص غنی سازی  اورانیوم نیز تصمیم گیرنده اصلی شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه وقتی که حقوق جمهوری اسلامی ایران در بحث انرژی هسته‌ای iبه رسمیت شناخته شد تعیین درصد برای آن غیر‌قانونی خواهد بود، گفت: وقتی که حق استفاده از انرژی هسته‌ای براساس مفاد NPT و رژیم‌های حقوقی بین المللی iبه رسمیت شناخته شود، استفاده از این انرژی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و تعیین محدودیت برای آن بی‌معناست و نمی‌توان در این زمینه محدودیتی ایجاد نمود.

وی در خاتمه تصریح نمود: وقتی که این حق براساس رژیم‌های حقوقی بین‌المللی iبه رسمیت شناخته شد، درباره درصد غنی‌سازی می‌توان بحث نمود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.