راه اصلی انتقال میکروب سل از طریق هوا و تنفس است

ممتاز نیوز : مسوول مبارزه با بیماری سل مرکز بهداشت نیشابور با بیان این که سل بیماری با عامل شناخته شده و اپیدمیولوژی مشخص است، گفت: راه اصلی انتقال میکروب سل از طریق هوا و تنفس است پس هر کسی می‌تواند این میکروب را از طریق تنفس دریافت کرده و به این بیماری مبتلا شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا ، زهرا خیری با بیان این مطلب افزود: سل یک بیماری با عامل شناخته شده و اپیدمیولوژی مشخص است که اصول درمان آن ۶۰ سال قبل شناسایی و یک ربع قرن است که رژیم درمان کوتاه‌مدت برای آن به‌کار می‌رود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین علل شکست جهانی کنترل بیماری سل، حمایت نکردن دولت‌ها و نواقص موجود در سیستم‌های بهداشتی درمانی کشورها است.

خیری خاطرنشان کرد: پزشکان نیز با تکیه بیش از حد بر رادیولوژی در تشخیص و عدم استفاده از آزمایش میکروسکوپی خلط و تجویز رژیم‌های درمانی اشتباه فاقد مقبولیت علمی در شکل‌گیری این شکست نقش دارند.

مسوول مبارزه با بیماری سل مرکز بهداشت عنوان کرد: سل یک بیماری عفونی واگیردار که عامل آن میکروب میله‌ای شکل «باسیل سل» است که از طریق راه‌های تنفسی وارد بدن می‌شود.

خیری خاطرنشان کرد: یک سوم مردم جهان (۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده هستند و بدون آن که احساس بیماری کنند میکروب را به حالت نهفته در بدن خود دارند.

وی عنوان کرد: بیماری سل به دو گروه سل ریوی و سل خارج ریوی تقسیم می‌شود که سرفه بیش از ۲ هفته همراه با خلط یا بدون خلط، خلط خونی یا غیر خونی، تب و تعریق شبانه، درد قفسه سینه و تنگی نفس مهمترین علائم این بیماری هستند.

مسوول مبارزه با بیماری سل مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: علائم سل خارج ریوی بستگی به عضو درگیر دارد؛ مثل درد قفسه سینه، بزرگی غدد لنفاوی و ترشح چرکی از آنها، درد و تورم مفاصل، تغییر شکل استخوان‌ها، سردرد، تب، سفتی گردن، اختلال ادراری و نازایی است.

خیری توضیح داد: بهترین راه تشخیص سل ریوی در افراد مشکوک، تهیه نمونه خلط و ارسال آن برای آزمایش است.

مسوول مبارزه با بیماری سل مرکز بهداشت نیشابور اظهار کرد: اغلب افراد پس از ورود میکروب به ریه‌هایشان هیچ‌وقت بیمار نمی‌شوند زیرا سیستم دفاعی بدن آن‌ها، میکروب را مهار و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند و علائم بیماری را نداشته و میکروب را به دیگران انتقال نمی‌دهند.

خیری تصریح کرد: درمان این بیماری با داروهای ضدسل به‌مدت شش‌ماه به‌ صورت روزانه و ناشتا صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مصرف نامنظم و ناقص داروهای ضد سل، سبب بازگشت بیماری بعد از بهبود نسبی و کوتاه مدت اولیه، مقاوم شدن میکروب سل نسبت به داروهای موجود، پیشرفت بیماری و مرگ می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.