راه اندازی اداره کل میراث فرهنگی در سیستان/ تاسیس پایگاه جهانی شهر سوخته زابل

۲۸م اسفند ،

به گزلرش باشگاه خبرنگاران به نقل از  به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری؛ دکتر «محمدشریف ملک زاده» که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است پیش از ظهر امروز در مراسم جشنواره ملی استقبال از بهار که در مجتمع فرهنگی و پژوهشی شهر سوخته زابل برگزار شد، گفت: در خصوص راه اندازی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت مستقل در سیستان با رئیس جمهور صحبت کردم و مجوز راه اندازی این اداره کل را از دکتر «احمدی نژاد» دریافت کردم که این موافقت رئیس جمهور یک عیدی بزرگ به مردم پر تلاش و زحمتکش سییستان است.
وی خاطرنشان کرد: این اداره کل در سیستان به مرکزیت زابل تاسیس و شهرهای زابل، زهک، هیرمند و نیمروز شهرهای زیرمجموعه این اداره کل مستقل خواهند بود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به جایگاه شهر زابل و ویژگی های مردم این شهر، یادآور شد: مردم زابل به عنوان مردمی زحمتکش و کم توقع شایسته بهترین خدمت می باشند و راه اندازی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت مستقل در سیستان و به مرکزیت زابل نشان دهنده توجه دولت به مردم سیستان است .
دکتر ملک زاده همچنین با اشاره به موقعیت تاریخی شهر سوخته زابل از راه اندازی پایگاه جهانی شهر سوخته خبر داد و اظهار داشت: پرونده شهر سوخته زابل برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شده است و من مطمئن هستم که این پرونده در یونسکو ثبت جهانی خواهد شد؛ با این حال معاونت میراث فرهنگی کشور موظف است نسبت به راه اندازی پایگاه جهانی شهر سوخته زابل اقدام کند .
وی با بیان این که شهر سوخته زابل به عنوان یک شهر تاریخی بی نظیر شناخته می شود، تصریح کرد: در ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد در این شهر عمل جراحی انجام شده است که این موضوع نشان دهنده فرهنگ بالا و جایگاه ارزشمند علم نزد مردم ایران خصوصا مردم سیستان است.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که مهمان نوازی یکی از مهمترین خصلت های مردم سیستان است، اضافه کرد: مردم این خطه از ایران همیشه با روی گشاده و چهره خندان از مهمانان خود پذیرایی می کنند و به نظر می رسد که مرام و خصلت مردم سیستان نیز قابلیت ثبت در فهرست ملی و حتی جهانی را دارد.
دکتر ملک زاده با اشاره به مفاخر سیستان یادآور شد: یعقوب لیث، فرخی سیستانی و … مفاخر سیستان می باشند که از جایگاه شایسته ای برخوردارند و من معتقدم که مردم سیستان میراث دار ارزشمندی برای این مفاخر می باشند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جایگاه ارزشمند صنایع دستی در منطقه سیستان اظهار داشت: یکی از مهمترین مناطق در حوزه صنایع دستی کشور منطقه سیستان است که دارای رشته های متعدد صنایع دستی است بنابراین به معاونت صنایع دستی توصیه می کنم تمامی کارگاه های صنایع دستی در این منطقه شناسایی و در خصوص بروز رسانی ظرفیت های منطقه سیستان در حوزه صنایع دستی اقدامات مناسب صورت گیرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: مردم ایران از جمله مردم منطقه سیستان مردمانی صادق و پاک دل می باشند بنابراین باید از تمام ظرفیت ها برای خدمت رسانی به این مردم استفاده کرد.
دکتر ملک زاده با قدردانی از تلاش های استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس و مدیران محلی در سیستان یادآور شد: باید از فرصت های به وجود آمده برای خدمت رسانی به این مردم استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم صادق، پاک دل، زحمتکش، پرتلاش و کم توقع مطمئنا مورد رضایت و قبولی خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) قرار خواهد گرفت.
پیش از صحبت های ملک زاده، استاندار سیستان و بلوچستان نیز سخنرانی کرد؛ همچنین در پایان این مراسم لوح ثبت ملی دانش ساخت آسبادهای سیستان(آسیاب های بادی) توسط دکتر ملک زاده رونمایی شد./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.