راه اندازی نخستین پایگاه جامع امداد و نجات هوایی نیازمند مساعدت بیشتر مسوولان است

ˈمحمود مظفرˈ عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی این سازمان مقرر شد که ‌ نخستین پایگاه جامع امداد و نجات هوایی هلال احمر به سرعت در حاشیه بزرگراه آزادگان تهران راه اندازی شود، اما مرتفع نشدن برخی از مشکلات باعث کندی در روند راه اندازی و احداث این پایگاه جامع امداد و نجات هوایی در پایتخت شده است.

وی ادامه داد: ایجاد پایگاه های جامع امداد و نجات و مراکز عملیات جستجوی هوایی در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی به عنوان یکی از اهداف پاسخگویی به وضعیت های اضطراری عمومی و پیچیده برای جستجوی انسان های آسیب دیده، ‌مفقود و گرفتار از سوی سازمان های امدادرسانی به ویژه در کلانشهرهای بزرگ دنیا الزامی و حائز اهمیت است.

مظفر اضافه کرد: پهناور بودن سرزمین ایران و ویژگی های خاص جغرافیایی، اقلیمی و زیست محیطی آن سبب شده که از ۴۱ نوع حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۱ نوع آن در ایران امکان وقوع داشته باشد که سیل و زمین لرزه دراین میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، به نحوی که هرازگاهی یکی از این دو سانحه طبیعی بخشی از کشور را تخریب کرده و خسارات زیادی وارد می کند، که در این رهگذر راه اندازی پایگاه های جامع امداد و نجات هوایی می تواند عصای دست مدیران بحران و سوانح باشد.

وی به منابع و تجهیزات پرشماری که در عملیات جستجو و نجات از سوی نیروهای متخصص امداد و نجات به کار می‌ رود اشاره کرد و گفت: بالگردهای جستجو، نقشه‌های مناطق عملیاتی (نقشه خطر)‌، تکنیک ها و راهکارهای جستجو، رد زن و سگ های زنده یاب و جسد یاب در ریزش بهمن از جمله ابزارهای عملیاتی متخصصان مدیریت بحران و سوانح در پوشش سریع و فوری به انواع حوادث یاد شده است.

وی بااعلام این که، در آینده نزدیک چهار فروند بالگرد پیشرفته امدادی به سامانه امداد و نجات هوایی هلال احمر در کشور افزوده می شود گفت: این بالگردها به منظور انجام عملیات های جست و جو و نجات در انواع حوادث، سوانح احتمالی و ارایه خدمات امداد و نجات هوایی به آسیب دیدگان به ۱۱ فروند بالگرد قبلی ناوگان امداد و نجات هوایی این جمعیت افزوده می شود که این مهم راه اندازی هر چه سریعتر نخستین پایگاه جامع امداد و نجات هوایی هلال احمر را طلب می کند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: بالگردهای امدادی جمعیت هلال احمر هم اکنون در ۹ نقطه کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، همدان، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و مازندران مستقر هستند.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات از مردم خواست درصورت قرار گرفتن در وضعیت های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح جاده ای، دریایی و کوهستانی با شماره ۱۴۷ ندای امداد سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تماس بگیرند.

طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اکنون بیشترین نگرانی های سازمان های امداد رسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است.

اجتمام**۷۰۲۹/۱۵۹۴

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.