راه حل کنترل قیمت مسکن

۲۷خردادماه،

به گزارش نوساز، ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا دربارهٔ چگونگی کنترل و نظارت بر قیمت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن اظهارکرد: ‌هر کجا تعزیرات و فشار وارد کار تولید شود نه تنها تولیدکننده مایل به تولید بیشتر نمی‌شود بلکه دست از تولید ‌می‌کشد.

وی افزود: عدم اجرای طرح‌های تعزیراتی بدین معنا نیست که هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از خرید و فروش‌های غیر قانونی اعمال نشود بلکه طرح‌های تشویقی بسیاری برای ساخت مسکن و افزایش عرضه وجود دارد که با افزایش تولید و تشویق سازندگان، عرضه و تقاضا متعادل می‌شود.

رهبر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از درآمد خانوارها برای تامین مسکن اختصاص می‌یابد، افزود: با عرضه زمین ارزان‌تر، قیمت‌ها در مناطق مختلف متعادل می‌شود و اشخاص بیشتری به سمت خرید مسکن می‌روند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: در صورتی که قیمت زمین در منطقه‌ای مناسب شود و متقاضیان بسیاری به آن منطقه مراجعه کنند،‌ مناطق دیگر نیز با تعادل قیمت مواجه می‌شوند و همین روال سبب تعادل قیمت در مناطق مختلف می‌شود.

به گفته وی با افزایش تولید مسکن در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ به همان میزان با تعادل قیمت و افزایش خرید و فروش روبرو می‌شویم.

رهبر با بیان اینکه ممکن است در صورت اجرای طرح‌های تعزیراتی،‌ معاملات و توافقات پشت پرده میان مؤجر و مستأجر افزایش یابد،‌ گفت: متقاضیان نیاز به خانه دارند و مجبورند معامله کنند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر تشویق مردم به ساخت و عرضه مسکن و متعادل‌سازی قیمت افزود: بانک‌ها نیز می‌توانند متقاضیان را به ساخت و ساز تشویق کنند.

وی با اشاره به اینکه مسکن جزئی از اقتصاد جامعه است و از اقتصاد جامعه نیز تاثیر می‌پذیرد، گفت: در حال حاضر که عمده قیمت تشکیل‌دهنده مسکن، زمین است و مردم با افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف به فروش زمین خود با قیمت‌های بالا ترغیب می‌شوند.

رهبر ادامه داد: شاید بتوان قیمت انرژی، دستمزد و … را کاهش داد اما قیمت‌های وابسته به مصالح ساختمانی از جمله گرانی ۲۰ درصدی فولاد، شن، ماسه، میلگرد و هر یک از اقلام معجزه نمی‌شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در محدوده‌های مختلف، قیمت‌ها با چشم و هم چشمی متغیر است، اظهار کرد: با طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه مسکن شهری و افزایش ساخت و ساز خانه در اطراف شهرهای بزرگ و شهرک‌سازی‌های مناسب عرضه جوابگوی تقاضای بازار می‌شود.

به اعتقاد وی دولت باید زمین‌های ارزان برای ساخت مسکن درنظر گیرد مجوز شهرک‌سازی نیز برای اشخاص هم صادر شود و شهرک‌سازی تنها در اختیار دولت نباشد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.