راه ساده را انتخاب نکنید : درسی از تاریخ

نوشته شده توسط سیامک در ۱۱ شهریور

تاریخ و وقایع تاریخی می توانند درسهای زیادی را به ما بدهند. در طی تاریخ افراد تصمیمات خوب و بدی را گرفته اند و ما با مرور تاریخ شاهد عواقب تصمیمات این افراد بوده ایم. عواقبی که نه تنها خودشان، بلکه گریبان دیگر افراد را نیز گرفته است. هر کدام از وقایع خوب یا بد می تواند برای ما درس عبرتی باشد تا در رفتار خودمان تجدید نظر کنیم.

Alexander_Severus

شاید سرنوشت الکساندر سوروس امپراطور رم در سالهای ۲۰۵ تا ۲۳۵ برایتان جالب باشد. زیرا ترور وی یکی از دلایل حضور بحران در قرن سوم میلادی بود. آنگونه که از شواهد ماجرا بر می آید، وی توسط ارتش خودش ترور گردید ! اما چگونه؟ چطور ممکن است یک امپراطور توسط افرادی که با وی هم قسم هستند کشته شود؟ پاسخ کوتاه اینجاست که وی راه ساده را برگزید و ارتش وی این کار را دوست نداشتند.

قبایل ژرمن درست در زمانی که سوروس امپراطور بود، به رم حمله کردند و امپراطور رم برای مقابله با این حمله ارتش خودش را آماده نبرد کرد. ولی درست زمانی که ارتش مقابل دشمن قرار گرفته بود، امپراطور تصمیم گرفت تا دشمن را با رشوه بخرد و آنها را از ادامه نبرد منصرف کند. در واقع سوروس با استفاده از ثروت امپراطوری به جای اینکه با چالش مواجه شود، راه آسان را برمی گزیند.

همین تصمیم هم باعث خشم ارتش وی شد و آنها در نهایت تصمیم گرفتند تا امپراطور خودشان را به قتل برسانند.

داستان غم انگیزی است و در عین حال حاوی آموزه های عمیقی است : راه ساده را انتخاب نکنید. در واقع زمانی که با مشکل مواجه می شوید به دنبال میانبر نباشید. ممکن است که راه های ساده و کوتاه، جذاب به نظر برسند، اما فاقد خطر نخواهند بود. بهتر است که به صورت مستقیم با مشکل مواجه شوید و کاره صحیح را انجام دهید. ممکن است طولانی و دردناک به نظر برسد، اما پاداش ارزشمندی در اختیار شماست. می توان به ۲ پاداش اصلی مواجه با مشکلات اشاره کرد :

۱- موفقیت مداوم
با انتخاب راه ساده ممکن است که شما فکر کنید که به هدفتان رسیده اید، اما به خاطر داشته باشید که این موقعیت مداوم نخواهد بود. از آنجایی که در پیش گرفتن راه ساده به این معنی است که شما هرگز ریشه مشکل را حل نکرده اید، امکان بازگشتن مشکل در هر زمان کاملا وجود دارد. در سوی دیگر اگر شما راه سخت را برگزیدید و ریشه مشکل را حل کردید، موفقیتتان ادامه دار خواهد بود.

۲- احترام دیگران نسبت به شما
زمانی که افراد اطراف شما می بینند که شما چگونه وضعیت را کنترل می کنید، به شما احترام می گذارند. آنها به شما و عملکردتان می نگرند و از شما مهارت های زندگی می آموزند. حتی ممکن است شما برایشان منشا الهام بخشی رفتار باشید.

شاید تاریخ به خودی خود جذاب نباشد، اما درسهای به همین سادگی می تواند شما را از ارتکاب به اشتباهات فاحش نجات دهد. به خاطر داشته باشید که همچون امپراطور راه ساده را انتخاب نکنید و سعی کنید مستقیم از سد مشکلات بگذرید.

برگرفته از: Life Optimizer

سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.