رایزنی برای انتخاب نوذری به عنوان دبیرکل اوپک

انرژی

«ایران با توجه به اهمیت موضوع، برای انتخاب دبیرکل اوپک کاندیدا معرفی کرد. غلامحسین نوذری کاندیدای ایران است، تمام کارهای لازم برای حمایت از وی انجام شده و این کاندیدا به میزان دیگر کاندیداها شانس انتخاب‌شدن دارد.»

42-49.jpg

محمدعلی خطیبی طباطبایی، نماینده ایران در اوپک، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به این که دو سوم اعضای اوپک، کاندیدا معرفی نکرده‌اند، گفت: فقط چهار کشور کاندیدا معرفی کرده‌اند که یکی از آن‌ها ایران است. معرفی کاندیدا از سوی ایران نشان می‌دهد که ایران در این زمینه فعال است و این موضوع برایش اهمیت دارد و از آن حمایت می‌کند.

وی در مورد انجام رایزنی‌های لازم در این زمینه نیز تاکید کرد:اقدامات لازم برای حمایت از نوذری را انجام داده‌ایم و تمام کارهای مورد نیاز صورت گرفته است. چهار کشور برای انتخاب دبیرکل اوپک کاندیدا معرفی کرده‌اند و این یک رقابت است.

نماینده ایران در اوپک در مورد شانس نوذری برای انتخاب شدن گفت: نوذری به اندازه بقیه کاندیداها شانس دارد. انتخاب دبیرکل بر اساس اجماع وزرا صورت می‌گیرد و اعضا نهایتا نظرات خود را به وزرا منتقل می‌کنند، ولی حق انتخاب ندارند؛ انتخاب بر اساس اجماع است.

نماینده ایران در اوپک در واکنش به مطرح شدن موضوع آشتی مجدد ایران با کشورهای عربی در اوپک، اظهار کرد: ایران قهر نکرده که آشتی کند؛ این موضوع بحث سیاسی است. ما نمی‌توانیم با کسی قهر باشیم، درحال حاضر ایران با همه کشورهای عربی رابطه و رفت‌وآمد دارد و با هیچ‌کدام قطع رابطه نکرده‌ایم. برخی وزرای کشورها با یکدیگر ملاقات می‌کنند و قهری صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا،اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برای تصمیم‌گیری درباره دو موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار در آینده بازار نفت جهان اواخر خردادماه گذشته گردهم آمده بودند، در موضوع اول اعضا تصمیم‌ گرفتند حداقل در کوتاه‌مدت با تثبیت وضعیت موجود تولید، بازارها را با شوک جدیدی مواجه نکنند تا در آینده بار دیگر تصمیم‌های جدید بگیرند.

اما بدون شک مهم‌ترین دستور کار نشست خردادماه، انتخاب دبیرکل جدید اوپک برای سه سال آینده بود که در این راه رقابت آشکاری بین ایران، عربستان، عراق و اکوادور وجود داشت. در نهایت انتخاب دبیرکل جدید این سازمان بی‌نتیجه ماند تا فعالان بازار نفت برای شناسایی دبیرکل جدید اوپک حداقل تا شش ماه بعد یعنی آذر ماه به انتظار بنشینند.

به این ترتیب عبدالله سالم البدری لیبیایی تا ۲۲ آذر ماه باید منتظر شناسایی جانشین خود باشد.

رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا، پس از نشست خردادماه در این زمینه گفته بود:ما ۴ نامزد از بهترین‌ها را داریم و پیشنهاد کرده‌ایم که در قالب ساز و کاری به توافق برسیم. در نشست آتی در این مورد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.