رای اعتماد به وزرای پیشنهادی چند روزه خواهد بود؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در حای عصر روز یکشنبه ۱۳ مردادماه و در پایان مراسم تحلیف خود اسامی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم را به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که وکلای ملت طبق آئین‌نامه داخلی مجلس یک هفته فرصت بررسی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را دارند.

در این رابطه ماده ۲۰۵  قانون آین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند « یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

از این جهت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح روز دوشنبه  ۲۱ مردادماه  همزمان با یکصد و بیست و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را اغاز خواهند کرد.

در خصوص چگونگی انجام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند «قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام ‌می‌نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در آغاز بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ می‌‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

 درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد، رئیس جمهور می‌‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏ طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است ازطریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

تبصره ۱- در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک-ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‏‌ها و ترکیب هیأت‏ وزیران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به ‏ترتیب فوق‌‏الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره ۲- چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا اشخاص دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

طبق گفته حجت‌السلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تنها دستور جلسات علنی انجام رای اعتماد به مجلس خواهد بود.

همچنین ضرغام صادقی نماینده شیراز در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: رای اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجامید و اگر وزیری مخالف نداشته باشد موافق نیز صحبت نخواهد کرد بنابراین احتمالا کارها سریعتر انجام شود.

بنابراین اگر روال به این شرح باشد که گفته شد انجام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی احتمالا در طول سه روز به سرانجام خواهد رسید، اما نکته‌ای که در این بین خودنمایی می‌کند صرف زمان زیاد برای استماع مخالفان برخی وزرا خواهد بود چرا که در این صورت احتمال افزایش زمان انجام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی قوت خواهد گرفت.

اضافه می شود،در پایان مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، فهرست اسامی وزیران پیشنهادی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد که بر اساس آن اسامی ذیل به عنوان وزیران پیشنهادی معرفی شدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت کشور

محمود حجتی، وزارت کشاورزی

علی طیب‌نیا، وزارت اقتصاد

سید محمود علوی، وزارت اطلاعات

حمید چیت‌چیان، وزارت نیرو

بیژن نامدارزنگنه، وزارت نفت

حسین دهقان، وزارت دفاع

علی ربیعی، وزارت کار، تعاون و رفاه

عباس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی

محمدعلی نجفی، وزارت آموزش و پرورش

جعفر میلی‌منفرد، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مسعود سلطانی‌فر، وزارت ورزش و جوانان

محمد جواد ظریف، وزارت خارجه

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزارت دادگستری

علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی

محمود واعظی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدرضا نعمت زاده، وزارت صنعت، معدن، تجارت


گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.