راکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری ساخته شد

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

راکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری بدون تولید لجن با استفاده از فناوری نانو ساخته شد.

کامران رحمتی شاد باد، پژوهشگر دانشگاه آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  برای اولین بار در جهان و در پژوهشکده شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی راکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری راکتور ترکیبی با سه فرآیند فتوکاتالیز، التراسونیک و اوزوناسیون برای انجام بهینه تصفیه آلاینده های موجود در فاضلاب شهری ساخته شد.

وی افزود: از ویژگی های راکتور ترکیبی دستیابی به فناوری تولید نانو ذرات کاتالیستی با اثر گذاری بسیار بالا، ضد عفونی سازی آب خروجی یا انجام پدیده سونولومینز، امکان نصب در همهی اماکن کم جمعیت را دارد.

رحمتی شاد باد تصریح نمود: کارکرد این دستگاه به این صورت است که فاضلاب از طریق پمپ دیافراگمی وارد مخزن راکتور شده و تا حدود ۵ لیتر پر می گردد، پس نانو ذرات فتوکاتالیست از طریق دریچه تعبیه شده در قسمت فوقانی راکتور به داخل مخزن تزریق و  در ادامه دستگاه التراسونیک روشن شده و ذرات نانو کاتالیست در داخل فاضلاب به صورت همگن پراکنده و امواج التراسونیک قابلیت پراکندگی نانو ذرات و تجزیه آلاینده های موجود در فاضلاب را دارد.

وی خاطر نشان نمود: عدم تولید لجن در طی فرآیند تصفیه، مدت وقت بسیار کم پروسه تصفیه در مقایسه با روش های سنتی، بها اجرایی بسیار پایین، دستیابی به فناوری تولید نانو ذرات کاتالیستی با اثر گذاری بسیار بالا برای اولین بار، ضد عفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومیتر بهبود کارایی فرآیند فتوکاتالیز به سبب طراحی مناسب راکتور، قابلیت تکرار پذیری بالا در تصفیه آلاینده های فاضلاب و قابلیت استفاده از منابع نوری مختلف همچون لامپ کم مصرف و فرا بنفش از جمله مزایای این دستگاه است.

* عدم تولید لجن طی فرآیند تصفیه از جمله ویژگی های این دستگاه به شمار می آید
رحمتی شادباد در ادامه گفت: در حال حاضر در تصفیه خانه های فاضلاب از روش هضم آلاینده های آلی با استفاده از لجن فعال به صورت گسترده استفاده می گردد که از جمله اشکالات آن می توان به وقت طولانی مورد نیاز برای تجزیه مواد آلی آلاینده، عدم تجزیه کامل مواد آلی آلاینده ها از جمله اشکالات این روش است.

وی افزود: با استفاده از راکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری می توانیم به صورت مربع، همه مواد آلی موجود در فاضلاب شهری را تصفیه نمود چنانچه این سیستم ویژگی منحصر به فردی از جمله تولید لجن در طی فرایند تصفیه و همچنین از نظر زیست محیطی برای محیط زیست مضر نمی باشد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.