رایزنی ایران و ۱+۴؛ افزایش امید برای احیای برجام

رایزنی‌‌های ایران و گروه ۱+۴ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در جریان است و طرفین در تلاشند تا اختلافات بر سر متون را تا حد امکان کاهش دهند.

آخرین اخبار از مذاکرات ایران و ۱+۴ برای احیای برجام

آخرین تحولات از رایزنی‌های فشرده در وین برای احیای برجام:

* دیروز و امروز (شنبه و یکشنبه) رایزنی‌ها بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده ادامه دارد.

* در همین خصوص دیدارهایی بین سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی و سایر روسای هیأت‌ها از جمله چند دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.

* در این میان نیز نشستی چهارجانبه با حضور عراقچی و روسای سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) برگزار شده است.

* گفتنی است مذاکرات در سطح کارشناسی نیز هم در چارچوب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و همچنین به صورت دو و چندجانبه در حال پیگیری است.

* دیدارهای دوجانبه‌ای بین هیأت‌های کارشناسی ایران با هیأت‌های روسی و چینی برگزار شد و نشست کارشناسی دوجانبه‌ بین هیأت‌های ایران و روسیه برگزار شد.

* گفت‌وگوهای روز گذشته تا اواخر شب ادامه داشت و امروز نیز طرفین با ادامه رایزنی‌ها تلاش خواهند کرد اختلافات بر سر متون را تا حد امکان کاهش دهند.

ظریف: بایدن باید تصمیم بگیرد

محمد جواد ظریف در توییتی نوشت:

* همزمان با آنکه در تلاش برای احیای برجام در وین هستیم، لازم است به یاد بیاوریم که از کجا این موضوع آغاز شد.

* سه سال قبل در چنین روزی، یک دلقک سیه‌روی تعهدات ایالات متحده ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد.

‏* امروز، رئیس جمهور بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده به بی‌قانونی ادامه خواهد داد و یا به قانون پایبند می‌شود.

* مسئولیت بر شانه ایالات متحده است و نه ایران.

واعظی: دورنمای مذاکرات وین امیدوار کننده است

رئیس دفتر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

* مذاکرات در وین تحت اشراف مسئولان کشور و با هدف رفع تحریم‌ها و احقاق حقوق ملت ایران ادامه دارد و پیشرفت‌های مناسبی داشته است اگرچه مذاکرات دشوار است اما با توجه به گفت‌وگوهای هفته اخیر می‌توان به دورنمای آن امیدوار بود.

* آنچه در این مرحله بیشترین اهمیت را دارد، انسجام داخلی و وحدت ملی است. هر اقدام از سوی گروه‌ها و رسانه‌ها که پیام انشقاق و شکاف بدهد و باعث نا امیدی مردم شود، حرکت بر علیه منافع ملی و تضعیف‌کننده تیم مذاکره است.

هشدار روسیه درباره مذاکرات وین

میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین با انتشار توییتی هشدار داد:

* تداوم مذاکرات پس از ۳۱ اردیبهشت و پایان توافق همکاری سه ماهه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، با بلاتکلیفی و مخاطرات بیشتری مواجه خواهد شد.

* ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما ۲۱ ماه می (۳۱ اردیبهشت) روز هدف است. می‌توان مذاکرات را پس از این تاریخ نیز ادامه داد ولی در آن صورت بلاتکلیفی و مخاطرات بیشتر خواهد بود. خوب است که تمامی شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین این موضوع را درک می‌کنند.

* مذاکرات دور چهارم وین را آغاز کرده‌ایم تا برجام را احیا کنیم.

* خوشحالم از این که تمام هیات ها از جمله ایران و امریکا ابراز می‌کنند که چنین حسی (نسبت به اهمیت عنصر زمان در مذاکرات وین) دارند.

ایران، شک و تردید در مورد مذاکرات را رد کرد

* “سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین طی گزارشی در مورد برجام اعلام کرد که ایران با ابراز خوش بینی نسبت به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ۲۰۲۲، شک و تردیدهای ابراز شده توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد جدی بودن تهران برای ادامه مذاکرات هسته ای را رد کرد.

بایدن: ایران درخصوص مذاکرات وین جدی است

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد:

* نشنال‌پست نوشت: جو بایدن در پاسخ به سوال که آیا ایران در مذاکرات وین جدی است، گفت: بله اما تا چه حد جدی است؟ کاری که آنها حاضر به انجام آن باشند یک داستان دیگر است اما با این حال در حال گفت‌وگو هستیم.

وندی شرمن: پیشرفت‌هایی در وین حاصل شده

معاون وزیر امور خارجه آمریکا:

* (با اشاره به مذاکرات ایران و ١+۴ برای بازگشت آمریکا به برجام): پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده است اما هنوز راه درازی پیش‌رو است.

اروپا: در مذاکرات احیای برجام ضرب‌الاجل وجود ندارد

انریکه مورا، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا:

* چهارمین دور مذاکرات وین را برای احیای برجام آغاز کردیم. هیچ ضرب الاجلی وجود ندارد اما به عنوان هماهنگ کننده وجود فوریتی را احساس می کنم. گذر زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می بینم تمام هیئت ها از جمله ایران و آمریکا می گویند که آن ها هم چنین چیزی را احساس می کنند.

ممکن است ایران همکاری با بازرسان آژانس را تمدید کند

عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ژاپنی ان. اچ. کی:

* احتمال تمدید مهلت همکاری هسته‌ای تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی ها از تاسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد.

گزارش فرانس ٢۴ از مذاکرات برجام

شبکه خبری فرانس٢۴ در این باره نوشت:

* جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود که به سرعت به توافق هسته ای ٢٠١۵ با ایران می پیوندد اما سه سال پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین از توافق، اجرای این وعده در عمل سخت‌تر است تا در حرف.

* تهران خواهان این است که پیش از آنکه قدمی در راستای بازگشت به پایبندی کامل بردارد، تمامی خواسته هایش محقق شود اما بایدن در خانه برای آسان نگرفتن درخصوص رفع تحریم های ایران با فشار روبرو است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.