رایزنی صالحی و دبیر کل سازمان ملل درباره تحولات سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر،علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی از مقامات عالیرتبه وزارت امورخارجه کشورمان به منظور حضور در اجلاس بین المللی افغانستان عازم ژاپن شده و در اجلاس مزبور شرکت کرد.

وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در این اجلاس با تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین حفظ صلح و ثبات در افغانستان اظهار داشت : معتقدیم صلح و ثبات در این کشور ، صلح و ثبات منطقه و کشورهای همسایه را به همراه خواهد داشت .

صالحی با اعلام طرح ها و پروژه های مختلف اقتصادی و زیرساختاری ایران ر آن کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به مردم و دولت افغانستان در توسعه و پیشرفت این کشور اعلام کرد .

در حاشیه این اجلاس وزیر امورخارجه کشورمان با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، گمبا وزیرخارجه ژاپن و همچنین گیدوسترول وزیرخارجه آلمان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر بعمل آورد .

در دیدار بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، نامبرده با تاکید برنقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح و ثبات در افغانستان، خواستار تداوم حرکت کشورمان در این مسیر شد. در این دیدار همچنین طرفین در خصوص تحولات مرتبط با سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

در دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن طرفین در رابطه با مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی از جمله موضوع افغانستان تبادل نظر نموده و خواستار همکاری بیشتر فیمابین در اجرای پروژه های اقتصادی در آن کشور شدند.

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با همتای آلمانی خود نیز دیدار و در خصوص تحولات مربوط به روابط دو کشور، مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله موضوع افغانستان و برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.

از دیگر برنامه های سفر وزیر خارجه کشورمان به ژاپن، سخنرانی وی در جمع نخبگان سیاسی و فرهنگی ژاپن بود. صالحی همچنین در مصاحبه با رادیو و تلویزیون سراسری ژاپن (NHK)  آخرین تحولات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات با کشورهای پنج بعلاوه یک را تشریح کرد.

اجلاس بین المللی افغانستان با حضور بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین المللی از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ تیر ماه به میزبانی توکیو برگزار شد. نشست کارشناسی در تاریخ ۱۶ و ۱۷ تیر ماه و اجلاس وزراء نیز در تاریخ ۱۸ تیرماه ۹۱ برگزار شده است. در این اجلاس نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور افغانستان و دبیر کل سازمان ملل نیز شرکت کردند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.