رایزنی های فشرده در وین پیش از نشست شورای حکام/ حمایت ۱۰۰ کشور از ایران

به گزارش ایرنا، پنج روز پس از انتشار گزارش جدید ‘یوکیا آمانو’ مدیرکل آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، امروز و دیروز دو نشست مهم برگزار شد.

روز پنجشنبه سفرای جنبش عدم تعهد در آژانس گرد هم آمدند و پس از رایزنی های فشرده، بیانیه ای پنج صفحه ای را در حمایت از برنامه هسته ای ایران تصویب کردند.

جنبش عدم تعهد (نم) با نمایندگی بیش از ۱۰۰ کشور، قرار است بیانیه خود در حمایت از فعالیت های هسته ای ایران را هفته آینده در جلسه شورای حکام قرائت کند.

جمعی از دیپلمات ها و نمایندگان جنبش عدم تعهد در گفت و گو با ایرنا از فضا سازی برخی رسانه ها علیه ایران انتقاد کردند.

این فضا سازی در پی نشست توجیهی فنی روز چهارشنبه آژانس رخ داد و برخی رسانه ها غربی با ادعای اینکه تصاویر ماهواره ای از پارچین از پاکسازی حکایت می کنند، تبلیغات ضد ایرانی خود را افزایش دادند.

دیپلمات های نزدیک به جنبش عدم تعهد در وین ضمن انتقاد از دروغ پردازی برخی رسانه های غربی درباره نشست توجیهی فنی آژانس، تاکید کردند که این اجلاس نشانه همکاری سازنده تهران با آژانس بود.

در پی برگزاری نشست توجیهی آژانس، برخی رسانه های غربی مدعی شدند که تصاویری ماهواره ای در خصوص پاکسازی پارچین توسط هرمان ناکارتس معاون امور پادمان مدیرکل آژانس به نمایش درآمده است.

دیپلمات های جنبش عدم تعهد پس از این نشست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در وین، ادعای پاکسازی در پارچین را دروغ خنده دار توصیف کرده و براین نکته تاکید کردند، فعالیت هسته ای بگونه ای است که نمونه ذرات آن تا ده ها سال باقی می ماند و به هیچ وجه قابل محو کردن نیست.

این دیپلمات ها با اشاره به اینکه ناکارتس به عنوان معاون امور پادمان مدیرکل به هیچ وجه موضوع پاکسازی پارچین را در نشست توجیهی آژانس مطرح نکرد، تاکید کردند که این ادعا توسط رسانه هایی جعل شده است که به امور فنی هسته ای آشنایی ندارند.

دیپلمات های جنبش عدم تعهد در عین حال تصریح کردند که این دروغ پردازی ها برای تاثیر گذاری بر نشست آتی شورای حکام است و یادآور شدند، این فضاسازی ها اسفند ماه گذشته نیز پیش از نشست شورای حکام هم صورت گرفت.

سال گذشته خبرگزاری ‘آسوشیتد پرس’ یک روز پیش از بررسی موضوع ایران در شورای حکام، دست به یک خبرسازی زد و مدعی شد که وجود کامیون ها در منطقه پارچین نشانه تلاش ایران برای پاکسازی و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای در این منطقه است.

اکنون نیز چند روز قبل از نشست آتی شورای حکام همان سناریو تکرار شده و خبرگزاری ‘ رویترز ‘ ادع کرده که حضور بلدوزرها در منطقه پارچین نشانه تلاش ایران برای پاکسازی منطقه است.

دیپلمات های نزدیک به جنبش عدم تعهد در آژانس ضمن تاکید بر اینکه با وجود جوسازی ها، نشست توجیهی آژانس در فضایی آرام برگزار شد، یادآور شدند که در این نشست ناکارتس توضیحاتی درباره گزارش اخیر آمانو ارایه کرد و پس از آن نمایندگان برخی کشورها پرسش های فنی خود را در فضایی آرام مطرح کردند.

‘علی اصغر سلطانیه’ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس نیز در این نشست توجیهی به برخی کشورها توصیه کرد که فضای سازنده همکاری ایران و آژانس را مخدوش نکنند.

سلطانیه در این نشست تاکید کرد که همه کشورها باید اجازه دهند، آژانس و ایران همکاری‌ های فنی و حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

آمانو در گزارش خود ارزیابی مثبتی از سفر اخیر خود به ایران داشت که این موضوع در ایجاد فضای آرام در نشست توجیهی امروز آژانس تأثیر داشت.

گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران جمعه هفته پیش منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

آمانو در گزارش خود تصریح کرده است: آژانس نبود انحراف در فعالیت های هسته ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت قرار داد، تایید می کند.

مدیرکل آژانس همچنین افزوده است: بدون شک پیشرفت هایی درباره راهکار شفاف سازی در مواردی که در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ توسط مدیر کل آمده بود، صورت گرفته است.

آمانو در عین حال در گزارش خود از تهران دعوت کرده که توافق نهایی درباره راهکار مذکور را تسریع بخشد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس دوشنبه هفته آینده در وین آغاز می شود و موضوع ایران یکی از دستورهای کار آن است.

اروپام۱۳۴۴**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۶۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.