رایزنی وزرای جهاد کشاورزی ایران و اوکراین

۰۵اردیبهشت،

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به دعوت میکولا پریسیاژنیوک وزیر سیاستگذاری کشاورزی و مواد غذایی اوکراین به کی یف سفر کرد و در این سفر راه‌های گسترش همکاری‌های کشاورزی و اقتصادی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) صادق خلیلیان با تشریح ظرفیت‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تحقیقات، بذر، تولیدات دامی و طیور، دامپزشکی، واکسن‌ها و داروهای دامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه قبل در زمینه‌های کشاورزی در عرصه‌های تحقیق و ترویج ، ارتقای سطح کشت، تولید انواع بذرها و تولید ماشین‌آلات کشاورزی و بهداشت دامی و امور پژوهشی تحقیقاتی گام‌های بلندی در راستای ارتقای خودکفایی جمهوری اسلامی ایران برداشته است که این تجربیات می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های مشترک را برقرار نماید.

وی با اشاره به سفرهای معاونین کشاورزی و کارشناسان دو کشور در سال قبل به اوکراین و ایران گفت: شناخت اولیه در خصوص ظرفیت‌های دو کشور به دست آمده است و این امر می‌تواند فرصت‌های تازه را فراروی دو کشور به منظور گسترش همکاری‌های کشاورزی و اقتصادی فراهم نماید.

وس با ارزیابی روند مناسبات دو کشور اظهار کرد: مناسبات دو کشور در طی دو سال قبل گام‌های رو به جلو داشته است ولیکن تا نیل به ظرفیت‌های واقعی دو کشور فاصله بسیاری باقی مانده است، ما امیدواریم که با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و فعال شدن سازوکارهای آن بتوانیم فرصت‌های تازهی را در عرصه‌های کشاورزی، تجاری، صنعتی در بخش‌های شناخته نشده اقتصادی به وجود آوریم.

پریسیاژنیوک با اشاره به مناسبات متین کی یف- تهران اظهار کرد: مناسبات دو کشور از زیرساخت‌های مستحکم چندین ساله برخوردار است و ما از گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، تجاری و اقتصادی استقبال می‌کنیم.

وی با تشریح تراز تجاری دو کشور در عرصه غله و مواد غذایی اظهار کرد: در سال قبل افزایش ۲۸ درصد همکاری‌های کشاورزی و تبادل غله بین دو کشور را شاهد بوده‌ایم و ما آمادگی داریم که این ظرفیت‌ها را گسترش دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های تحقیقاتی و پژوهشی که جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی به دست آورده است، ابراز آمادگی کرد که دو کشور در این زمینه نیز بتوانند تبادل تجربیات داشته باشند.

در این دیدار پروتکل ده ماده‌ای همکاری‌های کشاورزی توسط دو وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر سیاستگذاری کشاورزی و مواد غذایی اوکراین به امضا رسید و سپس کارگروه‌های مربوطه متشکل از معاونین و مدیران کل دربارهٔ سازوکارهای همکاری‌های تازه به بحث و تبادل نظر پرداخته و تفاهمات سودمندی را تنظیم کردند.

وزیر جهاد کشاورزی ایران به همراه معاون تحقیقات و ترویج و چند تن از مدیران آن وزارتخانه به مدت سه روز ضمن دیدار با همتای اوکراینی خویش از موسسات و مراکز کشاورزی ، تولید مواد لبنی و مراکز آکادمیک اوکراین بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.