رایزنی وزیر خارجه ایران با همتایان خود از چند کشور در نیویورک

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مذاکرات آخرین وضعیت روابط دو جانبه مورد توجه قرار گرفت ، پیرامون نحوه ارتقاء همکاریهای فی مابین گفتگو شد و در خصوص تحولات جاری در عرصه های منطقه ای و بین المللی رایزنی بعمل آمد و دیدگاهها و مواضع بیان گردید.

 
توجه به نقش مهم و موثر جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل و فصل مسائل منطقه بویژه تلاش های اخیر کشورمان در جهت کمک به حل مسئله سوریه در این مذاکرات برجسته بود.

 
در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیبی طرفین ضمن بررسی روابط دو جانبه در خصوص موضوع اعضاء ربوده شده هلال احمر در لیبی گفتگو کردند و دکتر صالحی با اشاره به نگرانی ها در این خصوص خواستار پیگیری و اقدام سریع دولت لیبی در خصوص تعیین سرنوشت و آزادی ایرانیان ربوده شده گردید.

 
در دیدار دکتر صالحی و حنا ربانی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز مناسبات دو جانبه تهران – اسلا م آباد در حوزه های اقتصادی ، انرژی ، فرهنگی و همکاریهای منطقه ای بررسی شد.

 
وزرای امور خارجه دو کشور همچنین پیرامون تسریع در تکمیل احداث خط لوله گاز میان ایران و پاکستا ن و نیز همکاری د ر حوزه برق و گندم به تبادل نظر پرداختند.

 
همکاری در چارچوب گروه دی هشت و اجلاس آتی آن در پاکستان از دیگر محورهای مذاکرات صالحی و ربانی بود.

 
وزرای امور خارجه ایران و پاکستان همچنین پیرامون تحولات منطقه بویژه افغانستان ، سوریه و خلیج فارس و نقش منطقه ای ایران رایزنی کردند.

 
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین نیز طی دیداری ضمن اشاره به روابط خوب تهران کی یف ، پیرامون همکاریهای دو کشور در حوزه های تجاری ، کشاورزی ، انرژی ،‌ مواد غذایی ، علمی و آموزشی تبادل نظر کردند.

 
در این دیدار دکتر صالحی با اشاره به  ظرفیتهای متقابل ایران و اکراین اظهار امیدواری نمود  با بکار گرفتن این ظرفیتها و گسترش همکاریهای دو کشور، روابط فی مابین مکمل یکدیگر باشد.

 
وزیر امور خارجه اوکراین نیز ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را تبریک گفت و تصریح کرد با توجه به اینکه جنبش عدم تعهد بزرگترین مجموعه پس از سازمان ملل متحد است جمهوری اسلامی ایران ماموریت بزرگ و مهمی را در پیش دارد.

 
وی بر اهمیت همکاری دو کشور در حوزه های تجاری و کشاورزی تاکید کرد.

 
در این دیدار همچنین پیرامون آخرین وضعیت تحولات بین المللی رایزنی بعمل آمده و طرفین دیدگاههای خود را بیان کردند

 
موضوع برگزاری کمیسیون مشترک نیز از دیگر محورهای مذاکرات دو وزیر بود.

 
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و گرجستان نیز در دیدار خود از روابط نزدیک و دوستانه تهران – تفلیس ابراز رضایت کردند.

 
دکتر صالحی در این دیدار با ابراز رضایت از روابط نزدیک و دوستانه میان دو کشور  گفت : لازم است برمبنای این روابط حسنه و متناسب با آن ، همکاریهای اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و فنا وری میان دو طرف  گسترش یابد.

 
وزیر امور خارجه گرجستان نیز اظهار داشت : روابط ایران و گرجستان الگو و نمونه است و مایلیم این روابط بیش از پیش توسعه یابد.

 
وی نسبت به همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی ، حضور بیشتر شرکتهای ایرانی در گرجستان و افزایش سفر گردشگران ابراز خشنودی کرد و خواستار توسعه حمل و نقل هوایی میان دو کشور شد.

 
در این دیدار طرفین بر ضرورت ایجاد زمینه و تسهیلات لازم برای افزایش سفر گردشگران و ارتقاء سطح ارتباط مردم با مردم تاکید نمودند.

 
رایزنی و بیان دیدگاهها درخصوص تحولات بین المللی و چالشهای موجود در جهان ومسائل منطقه ای از جمله قفقاز از محورهای مطروحه  در این مذاکرات بود.

 
دکتر صالحی در دیدار وزیرامور خارجه بلاروس انتصاب وی را بعنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور تبریک گفت.

 
 وی گفت : بسیاری از پروژه های مشترک همکاری دو کشور به خوبی پیش می رود و لازم است با ایجاد ساز و کاری برای پیگیری، بقیه پروژه ها را نیز فعال کرد.

 
صالحی افزود : باید از تمامی ظرفیتهای موجود برای گسترش همکاریها استفاده کرد. و در این ارتباط همکاریها در حوزه  تجارت ، جنگل ، دارو ، ترانزیت ، حمل ونقل ، راه آهن ، بویژه پروژه ریلی جنوب – شمال پنج کشور ایران – عمان – قطر – ترکمنستان و ازبکستان از اهمیت زیادی برخوردار است .

 
وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این دیدار برگزاری موفق اجلاس سران عدم تعهد در ایران را تبریک گفت.


وی با تاکید بر اینکه ایران و بلاروس دو کشور دوست بوده و هیچ مشکلی در روابط  دو کشور وجود ندارد ، بر تمایل و علاقه مندی کشورش برای توسعه روابط تاکید نمود.

 
بررسی گسترش همکاری در حوزه گردشگری و تسهیلات کنسولی از دیگر محورهای مذاکرات دو مقام ایرانی و بلاروسی بود .

 
همکاری درعرصه بین المللی با توجه به اشتراک مواضع دو کشور نیز در این ملاقات مورد تاکید قرار گرفت.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.