ربات آتش نشان در کشور ساخته شد

دانش > روبات– محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر، موفق به طراحی و ساخت ربات آتش‌نشان کاربردی شدند که می‌تواند با حمل لوله‌های آتش‌نشانی به محل‌های صعب‌العبور، آتش را در نزدیک‌ترین محل ممکن خاموش کند

به گزارش ایسنا، علیرضا علی‌خانی از مجریان طرح، اظهار کرد: این ربات می‌تواند در مکان‌هایی که با دشواری‌هایی مانند کم بودن ارتفاع، دمای بالا، وجود دود و گازهای سمی زیاد در محیط‌های آتش گرفته همراه است و امکان حضور آتش نشان به دلیل این محدودیت‌ها وجود ندارد، ورود پیدا کرده و آتش را خاموش کند.

وی افزود: ربات آتش‌نشان کاربردی با بهره‌گیری از دوربین‌های خود می‌تواند تمامی وضعیت محل آتش گرفته را رصد کرده، دمای محیط را اندازه‌گیری کند و به وسیله بازوهای مخصوص به محل مورد نظر نفوذ کرده و آتش را خاموش کند.

علی‌خانی با بیان این که ارزیابی محل آتش گرفته برای حضور یا عدم حضور آتش‌نشان‌ها یکی از ویژگی‌های ربات آتش‌نشان به عنوان یک امدادگر کوچک است، گفت: این ربات می‌تواند با خارج از محل دچار حریق شده، از فاصله هزارمتری ارتباط برقرار کرده و تمامی اطلاعات لازم را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد. همچنین می‌توان از این طریق دستوراتی به این ربات داد تا بتواند سریع‌تر و دقیق‌تر نسبت به اطفای حریق اقدام کند.

وی ادامه داد: این امدادگر کوچک نخستین ربات آتش‌نشانی است که در کشور ساخته شده و با توانمندی که دارد نخستین آتش‌نشانی است که می‌تواند آتش را از درون محل گرفتار حریق شده خاموش کند. همچنین یکی از ویژگی‌های این ربات آن است که لوله آتش‌نشانی را که یک آتش‌نشان با خود به محل حریق می‌برد حمل کرده و فشار مورد نیاز برای اطفاء حریق را نیز به آتش‌نشان اطلاع می‌دهد.

ربات آتش نشان در کشور ساخته شد

علی‌خانی در خصوص دیگر ویژگی‌های این ربات عنوان کرد: این ربات آتش‌نشان توانایی ارسال تصویر و صدا با کیفیت بالا به کاربر را دارد و با همین وسیله می‌توان مصدومین را سریع‌تر کشف کرده و نجات داد. این ربات دارای دوربین‌های دید در شب با کیفیت و فرکانس ۲٫۴ است که وضوح تصویر بالایی را به اپراتور می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به این که این ربات آتش‌نشان توسط معاونت پژوهشی دانشگاه خلیج فارس و آتش‌نشانی استان بوشهر مورد آزمایش قرار گرفته و به تایید رسیده است، خاطرنشان کرد: ربات آتش‌نشان کاربردی دارای موتورهای بسیار قوی است که می‌تواند از سطح شیب‌دار حرکت کند و همچنین به وسیله تسمه و زنجیری که دارد از سطوح مملو از شن و ماسه یا مسیرهای ناهموار عبور می‌کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.