ربع سکه با بسته‌بندی بانک مرکزی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از ورود سکه های ربع بهار آزادی با بسته بندی تازه این بانک به بازار به زودی خبرداد و گفت: چک پول های ۵۰ هزار تومانی با طراحی تازه منتشر خواهد شد.

به گزارش مهر، مجید صنیعی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی پیرامون تمهیدات این بانک و شبکه بانکی در روزهای پایانی سال، گفت: تمام سکه های بهار آزادی مانند سکه های گرمی با بسته بندی های بانک مرکزی وارد بازار خواهند شد و در ابتدای امر قرار است سکه های ربع بهار آزادی با بسته بندی تازه و متفاوت از گرمی به زودی وارد بازار شود. تولید سکه ها به این صورت به سبب تعادلی که در بازار سکه وجود دارد، در ابتدا محدود است.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام اینکه چک پول های ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی در سال ۹۳ با طراحی تازه وارد بازار می گردد، افزود: در دوره رفورم پولی، اسکناس ها و چک پول های تازهی که وارد بازار خواهند شد، در ابعاد و اندازه چک پولهای ۵۰ هزار تومانی فعلی یعنی ۱۴۲ در ۷۱ میلیمتر خواهند بود، در دوره رفورم پولی ۶ یا ۷ قلم اسکناس با این ابعاد منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: با انتشار یافتن چک پول های تازه، نیازی به جمع آوری چک پول های ۵۰ هزار تومانی که در حال حاضر در بازار وجود دارد و در جریان است، نیست زیرا عمر آنها به پایان نرسیده است، اما دستگاه های خودپرداز بانکی بر اساس چک پول های تازه تنظیم می گردد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۱ نسبت به سال پیش از آن در سکه های ۲۵ و ۵۰ تومانی ۵۰ درصد اضافه تولید داشته ایم و پیش بینی می گردد که در سال ۹۳ نسبت به امسال هم همین میزان اضافه تولید وجود داشته باشد. در سال جاری بیشتر تمرکز بر روی انتشار یافتن اسکناس های ۱۰ هزار تومانی بود.

صنیعی گفت: در پی ابلاغ دستورالعمل حساب جاری توسط بانک مرکزی به بانکها در تاریخ ۱۹ / ۱۰ / ۹۲ ، مقرر شد که کلیه چک های صادر شده و در جریان اشخاص در سال ۹۳ باید دارای رفورم، طرح و تصاویر یکنواخت باشد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی قیمت هر قطعه اسکناس ۱۰ هزار تومانی چاپ شده در بانک مرکزی در سال ۹۱ را هزار و ۹۰ ریال که در سال جاری به ۱۲۸۰ ریال رسیده است، ذکر و تصریح کرد: قیمت هر قطعه چک پول انتشار یافته در سال قبل ۸۰۰ ریال بود که در سال جاری هزار و ۲۰ ریال شده است. 

این مقام مسئول در بانک مرکزی با ذکر این مطلب که اسکناس های هزار تومانی و دو هزار تومانی قرار است با یک روی برجسته منتشر شوند  طرح پشت آنها تغییر کند، در مورد اجرای طرح رفورم پولی اظهارداشت: اجرای این طرح نیازمند چند مولفه و شرط است که از جمله آنها کاهش حجم اسکناس های موجود از ۸ میلیارد قطعه به ۴ تا ۵ میلیارد قطعه و کاهش تعداد سکه ها به ۵ تا ۶ قطعه، انتشار یافتن دو نوع اسکناس درشت از جمله اسکناس درشت ۵۰ هزار تومانی و تثبیت نرخ تورم و قابل کنترل بودن آن است.

وی افزود: البته تاریخ مشخصی برای اجرای این طرح مطرح نیست و نامگذاری آن نیز نیازمند نظر و تصویب در مجلس است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.