رتبه اول جهان به بورس تهران رسید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با رشد ۳۵درصدی بازده شاخص اصلی در شش ماهه اول ۲۰۲۴

فدراسیون جهانی بورس‌ها گزارش ممتاز به نقل از داد، بورس تهران با بیش از ۳۵ درصد رشد، حائز رتبه اول از حیث بازده شاخص اصلی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی شد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ارزش مجموع بورس های بین المللی در شش ماهه اول ۲۰۲۴ با ۳ درصد افزایش به روند رو به رشد خود ادامه داد.  فدراسیون جهانی بورس ها در گزارش ممتاز به نقل از اخیر خود به عملکرد نسبتا مطلوب بازارهای اوراق بهادار در شش ماهه اول سال جاری میلادی اشاره کرد.

بر این اساس، ارزش معاملات سهام بورس های این نهاد برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ با افزایش ۲۳ درصدی در نیمه اول سال جاری روبه رو شد.

ارزش بازارهای جهانی در پایان ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ به بیش از ۵۶ تریلیون دلار بالغ شد که نسبت به پایان سال ۲۰۱۲ سه درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است. در میان بورس های جهان، همچنان نیویورک یورونکست، نزدک امکس، گروه بورس ژاپن و گروه بورس لندن بزرگترین بازارهای دنیا به حساب می آیند. ارزش کل معاملات بورس های عضو WFE در نیمه اول سال جاری به بیش از ۲۷ تریلیون و هفتصد میلیارد دلار رسید که افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به نیمه پایانی سال قبل داشت.

برخلاف دوره شش ماهه قبل، سایر شاخص های بورس های بین المللی هم با رشد بسیاری روبه رو بودند.

دفعات معاملاتی ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۱۲ درصد افزایش نسبت به نیم سال قبل از آن، به بیش از ۵ میلیارد مرتبه رسید. ضمن آنکه ارزش معاملات اوراق قرضه با اندکی رشد به بالاتر از ۱۲ تریلیون دلار و ارزش معاملات اوراق مشتق مبتنی بر اوراق بهادار با ۲۹ درصد افزایش در نیمه اول ۲۰۲۴ به ۳۶۸ میلیارد دلار بالغ گشت. معاملات صندوق های قابل معامله هم در این دوره ۲۲ درصد افزایش یافت و به بیش از ۶ تریلیون دلار رسید.

بر پایه این گزارش ممتاز به نقل از، عملکرد مطلوب دوره اخیر بیشتر ناشی از بهبود وضعیت بازارهای آمریکا است که در سه فصل قبل بارشد ارزش بازار روبه رو بوده اند. در میان بورس های سایر مناطق هم ارزش بورس آتن پس از برقراری آرامش نسبی در اقتصاد یونان، رشد ۹۳ درصدی را در شش ماهه اول ۲۰۲۴ داشته و برترین بورس از حیث رشد ارزش بازار لقب گرفته است.

شاخص بورس های عضو فدراسیون نیز در مجموع و با توجه به وزن ارزش هر یک در نیمه اول سال جاری میلادی نزدیک به پنج و نیم درصد بر اساس واحد پول داخلی و بیش از ۲ درصد براساس دلار آمریکا رشد داشته است.

در میان بورس های جهان، بورس تهران با بیش از ۳۵ درصد رشد، حائز رتبه اول از حیث بازده شاخص اصلی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ شد و پس از آن بورس های ابوظبی(۳۵ درصد)، گروه بورس ژاپن(۳۲ درصد)، بورس ایرلند(۱۷ درصد) و فرابورس تایوان (۱۳ درصد) در رده های دوم تا پنجم پربازده ترین بورس ها قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.