رحیمی بر گسترش روابط ایران و افغانستان تاکید کرد

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رحیمی عصر سه شنبه در دیدار «امیرزی سنگین» وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان با بیان اینکه آمریکا و شوروی سابق خسارات فراوانی به افغانستان وارد کردند، اظهار داشت: اگر افغانستان متحمل این خسارات نمی شد، امروز یک کشور پیشرفته بود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: افغانستان کشوری با فرهنگ و تمدن کهن، خسارات و آسیب‌های زیادی دیده است و ایران و افغانستان باید با برنامه ریزی و همفکری یکدیگر راه های جبران این خسارت و ترقی افغانستان را پیدا کنند.

رحیمی، ترانزیت را یکی از زمینه های همکاری مشترک و کسب درآمد فراوان عنوان کرد و افزود: وزیر حمل و نقل افغانستان روز گذشته در همایشی در خصوص ترانزیت در خراسان جنوبی حضور داشت و در آن همایش تاکید شد که ایران و کشورهای همسایه باید با گسترش همکاری، سهم خود را از درآمد ترانزیت در جهان افزایش دهند.

وی افزود: باید همکاری با سه کشور شرقی افغانستان یعنی پاکستان، چین و هند در زمینه ترانزیت افزایش یابد و در این رابطه کشور چین برای سرمایه گذاری در مسیر چابهار- زاهدان – بیرجند – مشهد اعلام آمادگی کرده است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین بر ضرورت تشویق سرمایه داران و تجار افغانی برای بازگشت به افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای تامین و برقراری امنیت در افغانستان کمک کند و اگر امنیت در این کشور مستقر شود، سرمایه داران و تجار افغانی به افغانستان بازخواهند گشت.

رحیمی با تاکید بر اینکه افغانستان باید آباد شود، تصریح کرد: باید با افزایش تبادل هیات ها و انعقاد پیمان و قرارداد زمینه را برای گسترش همکاری های دو کشور مساعد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین تجارت‌ها در جهان، تجارت مواد مخدر است، گفت: از زمین‌های زیادی در افغانستان برای کشت مواد مخدر استفاده می شود که باید در این زمین‌ها محصولاتی مفید جایگزین شود که برای مردم افغانستان سودمند باشد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از آمادگی ایران برای تربیت نیروی متخصص و ارائه انواع داروها با کیفیت بالا و قیمت پایین به کشور دوست و همسایه افغانستان خبر داد.

«امیرزی سنگین» وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان نیز در این ملاقات با بیان اینکه ایران در عرصه های مختلف پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگی داشته است، از جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه راه اندازی مرکز تکنولوژی افغانستان تقدیر و تشکر کرد.

وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان لازمه ترقی و پیشرفت هر دو ملت و دیگر ملت های منطقه را گسترش همکاری های نزدیک دانست و از حمایت‌ها و کمک‌های ایران در بهبود وضعیت زندگی مردم افغانستان قدردانی کرد.

وی با اشاره به تجاوز و اشغال افغانستان توسط شوروی سابق گفت: با آغاز این جنگ ویرانی‌های زیادی در افغانستان بوجود آمد و این موضوع باعث مهاجرت متخصصین و کادر فنی افغانستان از این کشور شد و مشکل عمده امروز افغانستان ضعف اقتصادی و فقدان دانش و کادر فنی است.

امیرزی سنگین با بیان اینکه ایران برای افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه مسوولین افغانستان به گسترش همکاری ها با ایران علاقمند هستند، گفت: معتقدیم که کشورهای خارجی امروز هستند و فردا نخواهند بود اما ایران کشور دوست، برادر و همسایه ای است که همواره در کنار افغانستان خواهد بود.

۱۵۳۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۲۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.