رخداد ۹ زلزله طی یک روز در اهر/ ادامه پس لرزه‌ها تا ماه‌های آینده

این مطلب در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زلزله‌های اخیر منطقه اهر و ورزقان، افزود: بر اساس برآوردها زلزله‌های امروز اهر در عمق ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر زمین بوده است از این رو در وسعتی از کل منطقه ورزقان تا تبریز احساس شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه از صبح امروز تاکنون ۹ زلزله کوچکتر از ۵ در محدوده منطقه ورزقان (کانون زلزله) رخ داده است، اظهار داشت: این زلزله‌ها، پس لرزه‌های زلزله‌های دوگانه روز ۲۱ مردادماه است.
 

وی با اشاره به بزرگای زلزله‌های چند روز اخیر این منطقه، یادآور شد: محل رخداد این زلزله دقیقا پهنه رو مرکزی زلزله ۲۱ مرداد است ولی این بار کانون زلزله بیشتر به سمت غرب یعنی ۴۰ کیلومتری غرب اهر در حال رخ دادن است.
 

زارع با تاکید بر لرزه خیز بودن منطقه آذربایجان شرقی و تبریز، توضیح داد: در این منطقه حداقل ۳ زلزله مهم و تاریخی رخ داده است که از آن جمله می توان به زلزله‌های ۱۰۲۴ میلادی، ۱۷۲۱ میلادی و دیگر ۱۷۸۰ میلادی اشاره نمود.
 

 

وی با بیان اینکه از آخرین زلزله تاریخی این منطقه ۲۳۲ سال می گذرد، ادامه داد: طی این مدت زلزله مهمی رخ نداده است.

 

زارع منطقه ورزقان و اهر را ۶۰ کیلومتری تبریز دانست و اضافه نمود: از این رو این زلزله‌ها با این مقیاس در ۵۰ کیلومتری شمال تبریز در حال رخ دادن است از این رو زلزله‌های اخیر زنگ خطری برای همه ما است که تصور نشود رخ دادن دو زلزله بزرگ و پس لرزه‌های آن از خطرپذیری منطقه کاسته شود.
 

وی با تاکید بر لرزه خیزی بالای منطقه آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بیش از ۱٫۵ میلیون نفر در تبریز و بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در آذربایجان شرقی زندگی می نمایند از این رو به لحاظ ریسک زلزله منطقه بسیار مهمی است از این رو برنامه ریزیهای ایمنی که برای منطقه در نظر گرفته می‌شود باید با دقت بیشتری اعمال شود.
 

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، از ادامه این پس لرزه‌ها در روزهای آینده خبر داد و گفت: پس لرزه‌های زلزله ۲۱ مرداد در حال رخ دادن است و انتظار می‌رود که تا ماههای آینده این پس لرزه‌ها ادامه داشته باشد.
 

زارع همچنین تاکید نمود: منشا پس لرزه‌های منطقه اهر ناشی از گسلی است که زلزله دو گانه ۲۱ مرداد را رخ داده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.