رخشان بنی‌اعتماد: می‌خواستم مثل «آینه‌های روبه‌رو» را بسازم اما جرأت نکردم!

۱۷م آذر ،

گزارش سینماپرس از نشست فیلم نگار آذربایجانی در خیریه رعد/

سینماپرس-گروه سینما/نشست فیلم سینمایی «آینه های رو به رو» به کارگردانی نگار آذربایجانی به همراه نمایش فیلم در محل خیریه رعد با حضور عوامل و هنرمندان برگزار شد و در این نشست رخشان بنی اعتماد از اینکه خود جرآت ساخت این فیلم را نداشته است سخن گفت.

به گزراش خبرنگار سینماپرس، چهارشنبه ۱۵ آذرماه سال ساعت ۱۸:۳۰ فیلم «آینه های رو به رو» ببا حضور فرشته طائرپور تهیه کننده، نگار آذربایجانی کارگردان، شایسته ایرانی و غزل شاکری بازیگران فیلم و دیگر هنرمندان به نمایش در آمد و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم برگزار شد.

در این نشست، پروفسور میرجلالی(متخصص جراحی ترنسکشوالها)، رخشان بنی اعتماد کارگردان برجسته سینما، علیرضا شجاع نوری فیلمساز و بازیگر، علی معلم متنقد و دکتر انصاری مدیریت خیریه رعد به ایراد سخنانی در باب فیلم پرداختند.

در ابتدای نشست فرشته طائرپور از اصحاب رسانه تشکر ویژه به عمل آورد و گفت: اگر نبودند نشریاتی تخصصی و پایگاه اینترنتی ها شاید همین مخطبان کم هم از اکران مطلع نمی شدند و من دچار دردسر بیشتری از این بابت می شدم.

وی افزود: ترجیح می دهم بحث امشب در مورد کارکردهای سینمای اجتماعی در حل معضلات اجتماع باشد.

پروفسور میرجلالی با بیان اینکه فیلم واقعیت محض است گفت: انقدر این خانم –شایسه ایرانی- خوب بازی می کند که سبب تعجب است. از لحاظ اغراق در بازی هم منطبق بر واقیعیت است چون ترنس ها از مردان واقعی مردتر می باشند!

رخشان ببنی اعتماد در مورد فیلم »آینه های رو به رو» بیان داشت بیان داشت: در شرایطی هستیم که موضوعات انقدر به هم تنیه است که بحث را اگر بخواهیم در یک محور مشخص پیش ببیریم امکان ندارد.

وی افزود: این فیلم محصول یک کارگردان هوشمند و یک تهیه کننده با فرهنگ است.

کارگردان با تجربه ژانر اجتماعی سینمای ایران در ادامه گفت: چند سال پیش یک ترنس پیش من آمد و قصه زندگی اش را به من گفت تا از روی آن فیلم بسازم. جات نکردم نه از آن بابت که رفتن به سمت همچین موضوعاتی ممکن است سخت باشد بلکه به خاطر آنکه نکند موضوعی را که روی آن حساسیت وجود دارد حادتر نکنم!

علیرضا شجاع نوری در نقد این فیلم گفت: از نکات درخشان فیلم تهیه کنندگی آن است که جسارت بسیاری می خواست. خطر بزرگی که داشت این بود که اگر درست هدایت نمی شد ممکن بود به یکی از پرتگاه های نابودکننده اینگونه فیلم ها بلغزد. اما فیلم از این مهلکه جان سالم به در برده بود.

علی معلم منتقد برجسته سینما در این نشست اینگونه سخن گفت: من برای هنر هدف قائل هستم و معتقدم همه این فعالیت ها برای این است که انسان را به انسان بودنش موصوف کند و اگر این اتفاق نیوفتد در هنر بودن یک اثر هنری باید شک کرد.

وی اضافه کرد: سینمای ما رو به کارکردهای مختلف روانشناختی و جامعه شناختی ندارد و این موضوع در یک فضای ذهنی بیشتر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: توجه به گروه های خاص جامعه یا نگاه به اقلیت های خاص یکی از کارکردهای اجتماعی سینماست . جامعه ای پایدار می ماند که به این اقلیت های خاص بیشتر توجه نشان بدهد.

وی با اشاره به ساخته بهرام بیضایی گفت: باشو غریبه کوچک نمونه ای خوب برای توجه به همه اقلیت ها و اقوام مختلف فرهنگی اجتماع ماست و بیش از هر چیز مروج وحدت ملی ست.

معلم در پایان گفت: یکی از دلایلی که گروه های خاص مثل ترنس ها به تهران مهاجرت می کنند این است که می توانند در این شهر گم شوند ولی در شهرستان ها نمی توانند.

دکتر خطیبی مدیریت خیریه رعد در ادامه نشست بیان داشت: این فیلم راجع به رابطه دوستانه و انسانی که فارغ از طبقه و جنیسیت است. رعنا نماد یک نماد زن ایرانی که مهربان و دلسوز و رفیق است . این ها ویژگی های زن ایرانی از جهات مختلف می باشند.

وی در انتهای نشست گفت: من ادای احترام می کنم به خانم ایرانی در هر جا و هر نقشی که حضور دارد.

در حاشیه نشست یک ترنس با وجود کمی وقت به ایراد سخنانی پرداخت که حاکی از مشکلات موجود سر راه این گروه خاص اجتماع بود و اشخاص حاضر در سالن را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

گفتنی ست در این نشست، پریوش نظریه، آتیلا پسیانی، افسر اسدی و دیگر هنرمندان حضور داشتند.

انتهای پیام/ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۸۷۵


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.