رد صلاحیت های حساس در تاریخ انتخابات های ایران

 یکی از مراحل حساس در تاریخ انتخابات های طول عمر جمهوری اسلامی، مرحله تایید یا رد صلاحیت کاندیداها بوده است. مسئله ای که اغلب باعث بروز تنش های سیاسی شده و البته گاهی بحران هایی را نیز برای کشور ایجاد کرده است.

 در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی چهره های شاخص نظام که در تور رد صلاحیت گرفتار شده اند و نتوانسته اند خود را به مرحله گزینش مردمی برسانند.

جلال الدین فارسی: نامزد معرفی شده از طرف حزب جمهوری اسلامی در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل ایرانی الاصل نبودن مجبور به انصراف شد. پدر و مادر جلال فارسی اصالتا اهل هرات بودند. با بالا گرفتن اعتراضات مخالفان، حضرت امام (ره) در نامه ای به جامعه مدرسین، خود صلاحیت فارسی را ضمن اعلام شایستگی رد کردند. لازم به ذکر است آن روزها هنوز شورای نگهبان قانون اساسی تاسیس نشده بود.

بسمه‏ تعالی

جناب آقای جلال الدین فارسی با آنکه شخص شایسته‏ای است،لکن ایرانی الاصل نیستند. آقایان مدرسین قم این مطلب را اعلام کنند، ایشان نمی‏توانند رئیس جمهور شوند. خود ایشان هم بنا شد انصراف خود را اعلام کنند. ضمناً آقایان بدانند احمد به من خیانت نمی‏کند، و مورد وثوق من است. اگر مطلبی از من نقل کرد، خلاف نمی‏گوید. والسلام علیکم.

روح‏ا للّه‏ الموسوی الخمینی

مسعود رجوی: سردسته منافقین فعلی و رئیس مجاهدین خلق قبلی نیز از کاندیداهای دور اول بودکه توسط امام (ره) و به خاطر رای ندادن به قانون اساسی صلاحیتش رد شد.

 مهدی بازرگان: نخست وزیر دولت موقت، از چهره های برجسته ای بود که صلاحیتش برای حضور در دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری تایید نشد. دلیل این عدم تایید، حمایتی بود که بازرگان از عباس امیر انتظام می کرد در حالی که اسناد قطعی جاسوسی امیرانتظام موجود بود و شبهه ای در آن پرونده وجود نداشت.

گفته می شود برخی از مراجع قم در اعتراض به رد صلاحیت بازرگان از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

 ابراهیم یزدی: دبیرکل نهضت آزادی در چند دوره از انتخابات شانس خود را برای عبور از سد شورای نگهبان آزمایش کرده اما هربار به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی با در بسته نظام روبرو شده است.

ابراهیم اصغرزاده: اصغرزاده که از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بوده و فرماندهی دانشجویان را در تسخیر سفارت آمریکا برعهده داشته در دوره های هفتم و هشتم انتخابات ریاست جمهوری صلاحیتش رد شده است. وی که دبیرکلی حزب همبستگی، شورای سردبیری سلام، نمایندگی مجلس و شورای شهر را در کارنامه دارد در این دوره نیز برای حضور در عرصه انتخابات ثبت نام کرده است.

 هوشنگ امیراحمدی: امیراحمدی که سال هاست خارج از کشور زندگی میکند، در رسانه ها به دلال رابطه با آمریکا معروف شده. وی که استاد دانشگاه راتگرز آمریکاست در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری رجل سیاسی مذهبی شناخته نشد و التزام او به ولایت فقیه نیز محرز نگشت.

 مصطفی معین: وزیر علوم مستعفی خاتمی و دبیرکل جبهه دمکراسی خواهی در سال ۸۴ با شعار ادامه اصلاحات و با حمایت خاتمی به میدان آمد. اما برخی اظهار نظرهای جنجالی اش در دوره تبلیغات باعث شد به خاطر عدم التزام به ولایت فقیه رد صلاحیت شود. البته معین با حکم حکومتی رهبری مجددا به عرصه انتخابات برگشت. نکته جالب این که معین در میتینگ های تبلیغاتی اش گفته بود حکم حکومتی را قبول ندارم!

 محسن مهرعلیزاده: رئیس سازمان تربیت بدنی دولت دوم خاتمی هم جزء رد صلاحیت شدگان انتخابات سال ۸۴ بود که با حکم حکومتی رهبری توانست در انتخابات شرکت کند. هرچند بود و نبود او تفاوت چندانی نداشت.

  سیدرضا زواره ای: عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس اسبق سازمان ثبت اسناد و املاک، در دوره های چهارم و هفتم انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از کاندیداها در رقابت شرکت کرد و البته به توفیقی نرسید. اما در دوره دهم انتخابات صلاحیت او تایید نشد. زواره ای مدت کوتاهی پس از انتخابات دوره دهم از دنیا رفت!

 اول

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.