رستمی و مرادی در آستانه پیوستن به تاریخ/ ماموریت، دو مدال المپیک

محمدرضا آخوندی – لندن: آیا کیانوش رستمی و سهراب مرادی همانگونه که از آنها انتظار می رود می توانند چراغ اول را روشن کنند؟ حداقل رستمی که این طور فکر می کند.
اگر از رشته های بسیار پرطرفداری همچون شنا و ژیمناستیک و یا رقابت ستاره ها در کورت تنیس و بسکتبال بگذریم، وزنه برداری از جمله جذابترین رشته های بازیهای المپیک لندن بوده است. در بیشتر دسته های این رقابتها رکوردهای جهان و المپیک شکسته شد و اتفاقهای خوب و جذابی در این رشته افتاده است؛ اما آنچه می تواند ایران را خوشحال کند، مدالهایی است که وزنه بردارانمان می توانند در این رقابتها بدست آورند.
رستمی، بهترین ۸۵ کیلویی بر روی کاغذ
کیانوش رستمی و سهراب مرادی دو وزنه بردار خوب ایران هستند که رکوردهای ورودی آنها و حریفانشان نشان می دهد که می توان روی مدال آنها حساب کرد، اما رقابت وزنه برداری، رقابت تخته است و میله و وزنه و خود وزنه بردار. مجموع اینها است که مدال را نصیب یک قهرمان می کند. با این حال هر دو وزنه بردار ما هم پر انگیزه هستند و هم آماده. کیانوش رستمی که حالا چندین عنوان جهانی وارد المپیک شده در این رابطه می گوید:« قبل از حضور در لندن بهترین رکوردهایم ۱۷۹ کیلو در یک ضرب و ۲۲۰ کیلو در دو ضرب بوده است. اگر بتوانم در لندن همین وزنه‌ها را بزنم، قهرمان خواهم شد. البته باید ببینم که شرایط مسابقه چطور می‌شود.» کیانوش درحالی از رکوردهای ۱۷۹ و ۲۲۰ کیلوگرم صحبت می کند که او سال گذشته در رقابتهای جهانی با رکورد ۱۷۳ و ۲۰۹ کیلوگرم قهرمان جهان شده است. البته رکوردهای المپیک نیز ۱۸۵ و ۲۱۵ کیلوگرم هستند که کیانوش با رکوردهایی که اعلام کرده حتی می تواند رکورد المپیک را هم بهبود بخشد. او در این باره می افزاید:« من اول برای مدال طلا تلاش می‌کنم و اگر قهرمانی‌ام قطعی شود در حرکت آخر و با صلاحدید کوروش باقری به رکورد المپیک حمله خواهم کرد. رکورد المپیک ۳۹۴ کیلوگرم است.»
مرادی برای مدال سراسر انگیزه است
اما آنکه در لندن در سایه کیانوش رستمی باقی مانده و حتی در استارت لیست رقابتها رکوردهای کمتری از او اعلام شده، همان سهراب مرادی است که در آخرین رقابتی که بین او و رستمی رخ داد، توانست قهرمان جهان را در مسابقه های آسیایی شکست داده و به مدال طلا برسد. سهراب مرادی شاید چندان پرقدرت تر از کیانوش نباشد، اما می توان به جرات گفت با توجه به سابقه اش انگیزه بسیار بالایی برای رسیدن به مدال المپیک دارد.
مرادی هشت ماه گذشته بهترین رکوردها را داشته با با رکورد مجموع ۳۸۵ کیلوگرم از بهترینها بوده است، اما زخم شصت دست، کم توجهی و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیکها برای خشک کردن چرک دست، باعث شد تا میزان زیادی از توان بدنی او کاسته شود. با این حال او نه با تمام قدرت بلکه با تمام وجود به لندن آمده است. او در این باره می گوید:« فشار تمرینات در هفته های منتهی به المپیک بالا بود، اما از هفته مانده به المپیک کمی تمرینات سبک تر شد تا ما به رکوردهای اصلی خود نزدیک شویم. البته با وجود این تمرینات پرفشار اوضاع برای من طبق خواسته کادر فنی پیش می رود، چراکه توانسته ام به مرز ۹۰ درصدی رکوردهایم برسم. تنها مشکلی که من داشتم چند درد در پا و دستم در هفته های اخیر بوده است.»
او در مورد رکوردهایش نیز چنین می گوید:« رکوردهای ایده آل برای من در رقابتهای المپیک رسیدن به وزنه های ۱۷۵ کیلوگرم در یکضرب و ۲۲۰ کیلوگرم در دوضرب است. با این وزنه ها می توانم رکوردهای دوضرب و مجموع المپیک را جابه جا کنم و شانسهای خودم را برای کسب مدال طلا افزایش دهم. خدا را شکر در این روزها هم توانسته ام به این رکوردها نزدیک شوم.»
وجود کیانوش رستمی به عنوان قهرمان جهان در کنار سهراب مرادی باعث شده تا همه از این دو وزنه بردار در مورد یکدیگر بپرسند. او در مورد کیانوش می گوید:« کیانوش رستمی به عنوان یکی از جدی ترین رقیبان من در المپیک است. او هم از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است و در بجنورد به بهترین شکل در حال تمرین کردن بود. خوشبختانه هیچ کدام از ما دو نفر با آسیب دیدگی مواجه نیستیم و امیدواریم بتوانیم دو مدال المپیک را در یک وزن به دست بیاوریم.»
دزدان مدال ایران
نخستین حریف وزنه برداران ایران، کسی نخواهد بود جز “یونگ لو” از چین. او قهرمان بازیهای پکن است و در رقابتهای جهانی سال ۲۰۰۹ قهرمان جهان شد و در بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ یک بار دیگر به مدال طلا رسید. او در این دوره از رقابتها رکورد ورودی ۳۲۰ کیلوگرم را اعلام کرده است، اما نزدیکان تیم ملی چین خبر از وضعیت بهتر او می دهند. این وزنه بردار قدتمند یکی از اصلی ترین حریفان رستمی و مرادی است.
“آندری ریباکو” از بلاروس با رکورد ورودی ۳۹۰ کیلوگرم از بهترینها است. او دو بار در بازیهای پکن و آتن به مدال نقره رسیده، اما این بار دیگر به این مدال راضی نیست و می خواهد در لندن طلایی شود. رکورد ورودی اش نیز خبر از آمادگی بالای او می دهد. ریباکو البته در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز قهرمان جهان در این وزن شده است.
سومین حریف رستمی و مرادی، “بنجامین هنکوین” از فرانسه است. او تنها سال گذشته در پاریس نایب قهرمان جهان شد و امسال با رکورد ۳۸۰ کیلوگرم وارد بازیها شده است. او نیز می تواند مدعی جدی برای مدالهای المپیک باشد.
حریف بعدی وزنه برداران ایران در دسته ۸۵ کیلوگرم “آدریان زیلنسکی” از لهستان است. او که سال پیش در رقابتهایی که کیانوش قهرمان جهان شد، بر سکوی سوم ایستاد، اما در این دوره با رکورد ورودی ۳۸۵ کیلوگرم شرکت کرده است. او نیز یکی از مدعیان مدال المپیک است.
“آپتی آئوکادوف”، بهترین وزنه بردار روسیه در این وزن است که با رکورد ورودی ۳۸۵ کیلوگرم وارد بازیها شده است. او که تنها عنوانش قهرمانی اروپا است این بار می خواهد با مدال المپیک شگفتی ساز باشد.
سایر حریفان وزنه برداران ایرانی نیز از کوبا، بلغارستان و مصر هستند که شرایط موجود نشان می دهد در این وزن چندان نباید روی خطرساز بودن آنها حساب کرد.
 

۲۵۱ ۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.