رسم الخط جدید فارسی در کتب‌ درسی

۲ م دیماه ،

ممتازنیوز: چندی پیش بود که انتقادهای محمدرضا شفیعی کدکنی دربارهٔ چندگانگی دستور نگارش زبان فارسی یا همان رسم‌الخط، تیتر رسانه‌های مختلف شد. حالا با گذشت یکی دو ماه از آن زمان، این بار رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خبرهای خوبی برای انسجام بخشیدن به رسم‌الخط زبان فارسی دارد.

غلامعلی حدادعادل گفته است ایجاد رسم‌الخط جدید و منسجم در کتاب‌های دانش‌آموزان در حال انجام است. او که در حاشیه همایش بین‌المللی بررسی آثار قطب‌الدین شیرازی در استان فارس سخن می‌گفت، با اشاره به رسم‌الخط تصویب‌ شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کتاب‌های دانش‌آموزان از همکاری فرهنگستان با وزارت آموزش و پرورش برای تلاش در ایجاد رسم‌الخط جدید در کتاب‌های دانش‌آموزان خبر داده است که گویا بخش اعظم این کار هم تاکنون انجام شده و این روزها مراحل پایانی را می‌گذراند.

تحولات مثبت در نظام آموزشی

حدادعادل دربارهٔ جزئیات این طرح هم این‌گونه توضیح داده است: در فرهنگستان زبان و ادب فارسی گروهی در بخش زبان تعیین شده‌اند که آموزش زبان فارسی را رصد می‌کنند و یکی از مهم‌ترین اقدامات این گروه، اعمال تغییرات بر رسم‌الخط است.

به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظام آموزشی کشور باید در کوتاه‌مدت بتواند تحولات مثبتی را ایجاد کند و در این عرصه، نقش دانشگاه‌ها در تربیت اشخاص همسو با نظام آموزشی نوین، نقشی کلیدی است که این اقدام هم بر همین مبنا در حال پیگیری است.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که رسم‌الخط فرهنگستان مدت‌ها پیش تصویب شده بود و دلیل تاخیر در اجرای آن بخصوص در آموزش و پرورش چیست هم گفت: مسئولان آموزش و پرورش متعدد بودن کتاب‌های فارسی را عامل اجرا نشدن و دشواری اجرای این مصوبه در کتاب‌های درسی عنوان می‌کنند.

تهیه سند ملی برای زبان

دکتر حسن ذوالفقاری، مدیر گروه برنامه‌ریزی آموزش زبان‌ و ادبیات فارسی فرهنگستان هم با اشاره به مصوبات آخرین جلسه این گروه که هفته قبل با حضور حدادعادل برپا شد، به جام‌جم گفت: تهیه سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی برای اجرا در مدارس، دانشگاه‌ها و… و اعمال یک سیاست مدون و واحد در دست انجام است.او دربارهٔ روند اجرای رسم‌الخط جدید در کتاب‌های درسی هم گفت: این اقدام در حال انجام است و بخشی از آن اعمال شده و اکنون در حال مطابقت است، به عنوان مثال کتاب‌های دوم و ششم ابتدایی را مقایسه کردیم و در آخرین جلسه گروه گزارش مشروح مغایرت‌های موجود در کتاب‌های مذکور را با مصوبات فرهنگستان به اطلاع مدیران آموزش و پرورش رسانده‌ایم.

اختلاف نظرها و مشکلات اجرایی

پیش از این، محمدرضا سنگری هم که خود یکی از اعضای شورای یکسان‌سازی رسم‌الخط در فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و در تالیف کتاب‌های درسی هم فعالیت دارد، به جام‌جم گفته بود: مدت‌ها پیش یکسان‌سازی دستور خط فارسی و ایجاد نوعی وحدت در آن در راس برنامه‌های فرهنگستان قرار گرفته بود، اما اختلاف نظرها و مشکلات اجرایی وجود داشت. به نقل از سنگری، تغییرات در کتاب‌های آموزش و پرورش فعلا به کتاب‌های درسی دوره ابتدایی اختصاص دارد.

جام جم آنلاین 


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.