رسیدن سن زنان به ۷۶ و مردان به ۷۴ تا پایان برنامه پنجم توسعه

۶ م دیماه ،

حاضر در محل دکتر مطلق رئیس اداره جمعیت سلامت مدارس و خانواده وزارت بهداشت امروز ۶ دی در کنگره بین المللی باروری و ناباروری افزود: در حال حاضر امید به زندگی در زنان بیش از ۷۳ سال و در مردان حدود ۷۲ سال است که برنامه وزارت بهداشت تا پایان برنامه پنجم این است که این آمار را در زنان به ۷۶ و در مردان به ۷۴ برساند که برای تحقق این امر برای تمام سنین باید برنامه مدون داشته باشیم.

وی گفت: ما در بعضی از شاخص ها جایگاه های بالایی در منطقه و در بعضی از شاخص ها رتبه پنج تا هفتم را داریم که باید با برنامه ریزی مدون بتوانیم به جایگاه موفقی در تمام شاخص ها برسیم.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت برنامه ای برای نوزادان تدوین شده و در حال اجرا است گفت: از ابتدای تولد تا ۲۸ روز اول زندگی را دوران نوزادی می گویند، وزن کم در دوران تولد و مرگ و میر نوزادان از شاخص هایی است که مربوط به نوزادان می گردد و برنامه هایی مثل نظام مراقبت مرگ و میر نوزادان، سطح بندی خدمات مادران و نوزادان، احیای نوزاد، مراقبت آغوشی مادر و نوزاد و کنترل عفونت بیمارستانی از جمله برنامه هایی است که در جهت ارتقا سلامت نوزادان صورت گرفته است.

تعداد مرگ و میر نوزادان تا سال ۱۴۰۴ باید به کمتر از ۷ در ۱۰۰۰ تولد باشد

مطلق ادامه داد: براساس آخرین آمار جهانی تعداد مرگ و میر نوزادان ۱۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده است که آمار داخلی ۱۱ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است، این تفاوت آمار به سبب نوزادان نارس است.

وی عنوان کرد: در کشور هر نوزادی که فوت می کند همان لحظه در بیمارستان ثبت می گردد و آمارها در خصوص این امروز روزانه گرفته می گردد ما باید تا پایان برنامه پنجم این شاخص را به ۹ در ۱۰۰۰ تولد زنده و تا ۱۴۰۴ به کمتر از ۷ در ۱۰۰۰ تولد زنده برسانیم.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر کودکان تصریح کرد: در حال حاضر آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال ۱۸ در ۱۰۰۰ و زیر ۵ سال ۲۰ در ۱۰۰۰ است که باید تا پایان برنامه پنجم به کمتر از ۱۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده برسد همچنین باید توجه داشت انحصار تغذیه با شیر مادر تا شش ماه به ۵۰ درصد رسیده ولی تا چند سال پیش تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی حدود ۹۰ درصد بوده ولی طی سالیان اخیر این آمار کاهش چشمگیری داشته که باید با برنامه ریزی این کاهش را برطرف

برای کاهش سن ازدواج باید برنامه ریزی صورت گیرد

مطلق در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کشوری موفق است که باروری آن بیش از ۲ درصد باشد الان در کشور ما این آمار کمتر از ۲ درصد است که باید افزایش پیدا کند مرگ و میر مادران قبل از انقلاب بیش از ۲۰۰ در ۱۰۰ هزار بوده که در حال حاضر به کمتر از ۲۴ در ۱۰۰ هزار رسیده است و باید تا پایان برنامه پنجم به ۱۵ در ۱۰۰ هزار و تا پایان سال ۱۴۰۴ به کمتر از ۷ در ۱۰۰ هزار برسد.

وی ادامه داد، مشکلات در مورد ناباروری شامل افزایش سن ازدواج است که سن ازدواج ۵ تا ۱۰ سال افزایش یافته که باید برای کاهش آن برنامه ریزی صورت گیرد در واقع باید قوانین را در جهت کاهش سن ازدواج اصلاح کنیم و با فراهم کردن زمینه اشتغال و مسکن ازدواج را تسهیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما فاصله بسیار ازدواج تا فرزند دار شدن است برای این امر هم برنامه ای با وزارت ورزش و جوانان تدوین کرده ایم که به زودی اعلام خواهیم کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.