رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی کنکور

در آستانه آغاز مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۱ ، جدول رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیر ایرانی منتشر شد.

به گزارش ایسنا،‌ فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر در گزینش کنکور شرکت داده می‌شوند.

رشته‌های غیر مجاز برای انتخاب رشته اتباع غیرایرانی

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید و همچنین رشته‌های تحصیلی فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌ای)، مهندسی هسته‌ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش و پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه‌های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلی‌کوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی ممنوع می‌باشد.

مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی

بر این اساس، اتباع غیرایرانی پذیرفته شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصرا باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده فوق باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب نموده باشند. در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی به شرح زیر است:

آذربایجان شرقی: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

آذربایجان غربی:اقامت اتباع افغانی در سطح استان و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می‌باشد.

اردبیل: اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت اتباع عراقی در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع است.

اصفهان: اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های نطنز، فریدن، فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، بخش مرکزی اصفهان، دهاقان، نائین، گلپایگان و ابوزید ممنوع می‌باشد.

البرز: اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.

ایلام: اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت کلیه اتباع خارجی در شهرستان‌های مهران، دهلران و شهرستان‌های مرزی ممنوع است.

بوشهر:اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های دیلم و گناوه ممنوع می‌باشد.

تهران: اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان (به استثناء منطقه خجیر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران برای اتباع افغانی) بلامانع می‌باشد.

چهارمحال و بختیاری: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع است:

خراسان جنوبی: اقامت کلیه اتباع خارجی در شهرستان‌های فردوس، سرایان و شهرهای مرزی و اقامت اتباع عراقی در سطح استان ممنوع است.

خراسان رضوی: اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های مرزی تربت جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری و درگز ممنوع می‌باشد.

خراسان شمالی: اقامت اتباع افغانی و عراقی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

خوزستان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان به استثناء شهرستان گتوند و اقامت سایر اتباع خارجی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و دشت‌آزادگان ممنوع می‌باشد. البته اقامت اتباع خارجی دارنده گذرنامه و اقامت معتبر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بلامانع می‌باشد.

زنجان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد و صرفاً شهرستان‌های زنجان و خدابنده برای اقامت اتباع عراقی مجاز می‌باشد.

سمنان: اقامت اتباع خارجی در منطقه گرمسار و ورودی قصر بهرام، مرکز آزمایش معراج یک و منطقه دامغان از جاده جندق به طرف مرکز آزمایش سراج و اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های شاهرود و دامغان ممنوع می‌باشد.

سیستان و بلوچستان: اقامت اتباع افغانی و عراقی در کل استان و اقامت اتباع خارجی در شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک و نیز بخش‌های مرزی شهرستان‌های خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار ممنوع می‌باشد.

فارس: اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مُهر و خنج ممنوع می‌باشد.

قزوین: اقامت در کل استان به استثناء شهرستان قزوین، برای اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.

قم: اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع می‌باشد.

کردستان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت اتباع خارجی در بخش مرکزی شهرستان سقز و شهرستان‌های بانه و مریوان و همچنین شهرهای مرزی استان (به استثنای مهمانشهرها) ممنوع می‌باشد.

کرمان: اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های عنبرآباد، بافت، منوجان، قلعه‌گنج، بم، فهرج و ریگان و همچنین اقامت اتباع عراقی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

کرمانشاه: اقامت اتباع افغانی در سطح استان و کلیه اتباع خارجی در شهرهای مرزی استان ممنوع می‌باشد.

کهگیلویه‌و بویراحمد:اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

گلستان: اقامت اتباع افغانی در کل استان، به غیر از شهرستان‌های گرگان و گنبد ممنوع می‌باشد.

گیلان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

لرستان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

مازندران: اقامت اتباع افغانی در سطح استان از تاریخ /۴/۱۰ ممنوع می‌باشد.

مرکزی: اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های آشتیان، تفرش، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و بخش خنداب از توابع اراک ممنوع می‌باشد.

هرمزگان: اقامت اتباع افغانی در کل استان و اقامت اتباع عراقی در شهرستان‌های کیش، حاجی‌آباد، قشم، ابوموسی و بستک ممنوع می‌باشد.

همدان: اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع می‌باشد.

یزد: اقامت اتباع افغانی صرفاً در شهرستان‌های خاتم و بافق ممنوع می‌باشد.

بر این اساس، ممنوعیت اسکان و اقامت اتباع خارجی در مرزهای کشور، شامل اردوگاه‌های ویژه اتباع خارجی مستقر در این مناطق و همچنین اتباع بیگانه ساکن ایران، که با زنان ایرانی ازدواج نموده‌اند و ثبت ازدواج آنان به تأیید وزارت کشور رسیده است، نمی‌گردد.

گفتنی است، ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان و سوادآموزان خارج که بنا به دلایل موجه مجاز به اقامت در مناطق ممنوعه اسکان اتباع خارجی باشند، صرفاً بر اساس معرفی‌نامه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ذیربط انجام می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، مطابق مصوبات وزارتین علوم و بهداشت، کلیه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی آزمون سراسری در دوره‌های روزانه، ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی حداکثر به میزان ۸۰ درصد شهریه‌های دوره‌های نوبت دوم می‌باشند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.